Storytelling – klucz do marketingu w biznesie

story and storytelling word cloud in a spiral sketchbook, culture, communication, entertainment, and education concept

Czy da się budować skuteczną kampanię reklamową przez opowieść? Działania marketingowe wielu firm, zarówno w Polsce, jak i na świecie, są świetnym dowodem na to, że można prowadzić sprzedaż bez bezpośredniego nakłaniania do zakupu danego produktu lub skorzystania z określonej usługi.

Chodzi o to, by stworzyć opowieść, która zapadnie w pamięć odbiorcy i wzbudzi emocje, dzięki którym on sam zainteresuje się ofertą firmy. Ten sposób reklamowania biznesu błyskawicznie pomaga w dotarciu do celu, jakim jest sukces na rynku, a jednocześnie jest etyczny i pozwala wyróżnić się wśród konkurencji. Choć korzenie storytellingu sięgają XIX wieku, dopiero w ostatnich latach zyskał na popularności. W polskim marketingu nadal jest nowością, dlatego jest tak skuteczny. Przekonaj się, co możesz zyskać dzięki opowiadaniu historii w celu pozyskania nowych klientów!

Czym jest storytelling w biznesie?

Człowiek z natury chętnie słucha interesujących historii. Storytelling w biznesie, nazywany też marketingiem narracyjnym, wykorzystuje właśnie tę naszą naturalną skłonność. Jeśli informacje zawarte w kampanii danej firmy będą interesujące i przedstawiony w oryginalny sposób, większość odbiorców łatwiej zapamięta daną reklamę. W wielu branżach trudno jest się wyróżnić, nawet jeśli produkt jest wysokiej jakości. Reklamy sprowadzają się wówczas do prostego komunikatu: wybierz nas, bo jesteśmy najlepsi. Za taką kampanią nie stoi ciekawość, a same materiały nie wzbudzają zainteresowania odbiorcy.

Wystarczy jednak zmienić nieco strategię. Może lepiej nie stosować perswazji, a raczej zainteresować klienta ciekawą historią? Marketing narracyjny określa się czasem jako sprzedaż bez sprzedaży – nie ma tu zachęcenia do kupna danego produktu, a jedynie fabuła, która ułatwia nawiązanie komunikacji i wzbudzenie emocji. Takie reklamy bardziej też zapadają w pamięć. Wystarczy znaleźć motyw przewodni i wymyślić bohatera.

Opowiadanie historii w reklamie – zasady

Jak jednak powinna być zbudowana dobra opowieść? Najważniejsze, by pojawił się w niej bohater, który dzięki danej firmie przełamuje trudności. Może to być klient, który korzystając z produktów tej marki przełamuje swoje codzienne trudności. Często korzysta się także z postaci inspirującego założyciela, który mimo przeciwności losu osiąga sukces na rynku. Bohaterem może być pracownik, który uzyskuje kompleksowe wsparcie od pracodawcy i dzięki niemu może się rozwijać. Warto przedstawić misję marki – etyczne traktowanie pracowników, dbałość o środowisko, działalność charytatywna? Zanim przystąpisz do tworzenia opowieści, prześledź działania i historię firmy – spróbuj znaleźć w nich coś, co może zainteresować odbiorcę.

Dobrą strategią może być skorzystanie z usług profesjonalnego marketingowca specjalizującego się w storytellingu. Przykładowo Dorota Salus na podstawie długiej i szczegółowej rozmowy z przedstawicielem przedsiębiorstwa sama znajduje motyw przewodni, a następnie przygotowuje materiały, które publikuje w czasopismach. W ten sposób można znacznie zwiększyć skuteczność i zasięg kampanii.

Zalety storytellingu

  • Storytelling jest uczciwy i etyczny. Nie wykorzystuje perswazji i nie manipuluje odbiorcą. Dlatego wielu klientów przychylniej patrzy na kampanie, w których nie stosuje się standardowych technik marketingowych.
  • Jest to nadal nowość na polskim rynku, dlatego wzbudza duże zainteresowanie. W ten sposób wyróżnisz się wśród twoich konkurentów.
  • Storytelling wzbudza emocje, dzięki którym potencjalni klienci łatwiej zapamiętują reklamę i chętniej pokażą ją swoim znajomym. W ten sposób kampanie łatwiej też zapadają w pamięć.
  • Dzięki marketingowi narracyjnemu powstaje więź między odbiorcą a firmą. Ma on bardziej emocjonalny stosunek do danej marki, dlatego chętniej wybierze jej produkt lub usługę.
  • Odpowiednio stworzona historia może też przyczynić się do budowy wizerunku – w tym celu na przykład wykorzystuje się zagadnienia związane z wartościami i misją.

Przykłady storytellingu

Na polskim rynku doskonale znany jest przykład reklam z serii „Serce i Rozum”, stworzonych przez Orange. To także był storytelling. Stosuje go również Allegro. W reklamach Harnasia można zobaczyć postać odważnego Harnasia, który ratuje turystów w górach – jest on bohaterem takiej historii. Apple z kolei postawiło na opowiadanie o charyzmatycznym, inspirującym założycielu, jakim był Steve Jobs.

2 komentarze

  • Uwielbiam storytellingi w rożnych formach – dzięki temu klient czy użytkownik bardziej wczuwa się w role bohatera. Dzięki temu zyskujemy większa przychylność :)) można powiedzieć prawie 80% reklam w TV to storytellingi

  • Storytelling to jeden z najpotężniejszych sposobów tchnięcia życia w Twoją markę i często nazywany jednym z głównych elementów podejścia content marketingowego. Nadając swoim produktom i usługom tożsamość, rejestrując i udostępniając historie, którymi naprawdę są, możesz zabrać docelowych odbiorców w podróż, której pragną doświadczyć. Aby konsumenci mieli osobisty związek z Twoją marką, historie firmowe muszą być autentyczne, kreatywne i inspirujące.

Dodaj komentarz