Badania neuromarketingowe są niezwykle przydatne jeśli chodzi o wiedzę dotyczącą zachowania człowieka. Neuromarketing analizuje m.in. podejmowanie decyzji zakupowych, reakcje na przekazy reklamowe. Warto pamiętać o tym, że reklamy mają wpływ na naszą podświadomość, dlatego wybór danego produktu podczas zakupów nie zawsze bywa świadomą decyzją konsumenta. Neuromarketing pozwala na zbadanie bezpośrednich reakcji. To dlatego cieszy się coraz większą popularnością.
Rodzaje badań neuromarketingowych
Istnieje wiele metod badawczych, jeśli chodzi o neuromarketing. By zbadać bezpośrednio reakcje psychofizjologiczne respondentów, wykorzystuje się eye tracking, neuroobrazowanie, elektromiografia. Badania eye trackingowe polegają na śledzeniu ruchu gałek ocznych za pomocą specjalnej kamery, która potrafi zarejestrować nawet najmniejsze ruchy naszych oczu. Dzięki temu kamera jest w stanie wychwycić pierwsze postrzeganie prezentowanych elementów, np. materiałów wideo, zdjęć. Jest to niezwykle przydatne badanie, jeśli chcemy poznać reakcję odbiorców na przekazywane w materiale treści, sprawdzić, jak rozmieścić towary na półkach sklepowych i wielu innych. Wyniki badań eye trackingowych pokazują nam, na jakich elementach skupia się klient i co powoduje, że wybiera ten, a nie inny produkt. Niejednokrotnie reklamy zapadają nam w pamięć, ale czy pamiętamy również markę? Niektóre reklamy wideo nas śmieszą, lubimy je oglądać, ale nie zapamiętujemy reklamowanego produktu, a np. jedynie dialogi. Warto sprawdzić przy pomocy neuromarketingu dlaczego tak się dzieje i co rozprasza uwagę odbiorcy. To także świetna metoda, by sprawdzić na co użytkownik zwraca uwagę na stronie internetowej, co należałoby poprawić, by bez trudu znalazł wszystkie potrzebne informacje.
Zajrzyj wgłąb mózgu odbiorcy
Neuromarketing nieustająco zyskuje na popularności, dlaczego? Bo pozwala, w cudzysłowie, na zajrzenie wgłąb mózgu odbiorcy, wykrycie jego emocji. Choć niekiedy odbiorcom neuromarketing kojarzy się negatywnie – jako manipulacja – wciąż jest niezastąpioną metodą badawczą. Przede wszystkim, pomaga marketingowcom przygotować trafne kampanie czy przekazy reklamowe, dzięki czemu pieniądze przekazywane na reklamę, nie są wyrzucane w błoto. Pomaga zrozumieć m.in. dlaczego premiera danego produktu, który wprowadziliśmy na rynek, jest nieudana. Czy wpływ miało na to umiejscowienie na półkach, opakowanie, a może kampania reklamowa? Pozwala na zauważenie, czy środki, które przeznaczamy na reklamę, są marnowane.
Neuromarketing w przyszłości
Czy neuromarketing nadal będzie rósł w siłę? Niewątpliwie! Choć nie jest tanim badaniem, jego rezultaty są dostarczane szybko, a wiedza pozwala poznać zachowanie człowieka. Co więcej, pozwala na ciekawe odkrycia, których nie poznamy dzięki innym badaniom. Wbrew powszechnemu przekonaniu, wcale nie jest to badanie, na które mogą pozwolić sobie tylko największe brandy. Neuromarketing jest niezwykle ciekawym badaniem, dzięki któremu możemy wyprzedzić naszą konkurencję. Warto zastanowić się nad przeprowadzeniem badań marketingowych w firmie, jeśli chcemy zrozumieć zachowania konsumentów.
Artykuł powstał we współpracy z Paulat.pl