PR – definicja i podstawowe informacje

Tłumacząc dosłownie z języka angielskiego, public relations to publiczne relacje. Znaczenie, jakie temu pojęcia przypisano w języku polskim, odnosi się jednak bardziej do budowania relacji z otoczeniem W odniesieniu do firm chodzi o relacje z otoczeniem rynkowym i społecznym, ale równie ważne są relacje i komunikacja wewnątrz firmy. Tak rozumiany PR polega przede wszystkim na budowaniu korzystnego wizerunku i akceptacji firmy lub osoby. Chodzi również o zdobywanie przychylności ludzi albo różnego typu innych organizacji.

Agencja Public Relations

Profesjonalny piar opiera się na przekazywaniu prawdziwej informacji i na dialogu. Nie posługuje się manipulacją, kłamstwem i atakiem. Tego typu nieetyczne praktyki niesłusznie nazywane są czarnym PR. Prawidłowo powinno określać się je tym, czym są naprawdę, czyli właśnie kłamstwem lub manipulacją i jako takie, jeśli tylko kogoś krzywdzą, powinny być karane prawnie.

Piarowiec

Jak widać, piarowiec czyli osoba zajmująca się kształtowaniem wizerunku i komunikacją musi działać w zgodzie z prawem. Jest to szczególnie ważne, kiedy jedną z cech, którą chcemy kojarzyć z daną marką, produktem czy osobą, jest wiarygodność. Wyobraźmy sobie teoretycznie, że jakaś firma czy osoba publiczna zostanie przyłapana na kłamstwie. Wiarygodność, rzetelność i uczciwość jej intencji natychmiast również jest podważana. Jako przykład można wymienić na przykład podanie nieprawdziwych informacji o emisji spalin przez firmę produkującą samochody albo wpadki wizerunkowe osób publicznych. Choćby organizowanie bankietów w czasie pandemii i lockdownu.

Doświadczenie pokazuje jednak, że również z takich wpadek dzięki właściwym działaniom piarowym można wyjść z twarzą i w miarę możliwości zminimalizować straty wizerunkowe. Tu również przyda nam się dobra agencja PR i doświadczony piarowiec. Za pomocą odpowiedniej strategii można nie tylko próbować ratować dobrą opinię, ale wręcz zrobić dwa kolejne pozytywne kroki do przodu. Pewnie niejedna agencja public relations już się z tym zmagała, choć oczywiście niektórym zdarzały się i takie posunięcia, jak przysłowiowe gaszenie pożaru poprzez dolanie oliwy do ognia. W takich wypadkach niezmiernie ważne jest doświadczenie, właściwy ogląd rzeczywistości i kreatywność piarowca.

Kompetencje marketingowca

Czy marketing to praca dla każdego? Czy chcąc się przekwalifikować albo wybierając jako kierunek studiów właśnie marketing, powinniśmy mieć jakieś szczególne cechy charakteru czy zdolności? Bo właściwie jakie kompetencje powinien mieć marketingowiec? A może wystarczą same dobre chęci  i zapał, by pracować w agencji marketingowej? Częściowo tak jest, bo chęci do ciągłego rozwoju i umiejętność motywacji nie tylko innych, ale i przekonanie samego siebie, że osiągnie się sukces jest tak samo ważne jak formalne wykształcenie. Bo jak komuś cokolwiek sprzedawać bez wiary we własne marzenia? Zarazić optymizmem może tylko ktoś, kto sam go posiada. Ale ważna jest również kreatywność, pracowitość, konsekwencja w działaniu, zdolność przewidywania i myślenia analitycznego. Bez zdolności komunikacyjnych i odporności na stres w trudnych sytuacjach również nie powinniśmy wybierać marketingu. Umiejętność odnoszenia sukcesów, ale też wyciągania wniosków z niepowodzeń tak, by działać dalej to też niezbędne kompetencje marketingowca.

Dodaj komentarz