Firmy coraz częściej współpracują z copywriterami w modelu B2B, ponieważ to dla wielu z nich znacznie korzystniejsze niż zatrudnienie pracownika na cały etat. Jednak takie rozwiązanie jest również wyzwaniem, w którym dobra komunikacja to podstawa. Jeżeli właśnie przed nim stoisz to poniżej znajdziesz 3 reguły, które pomogą Ci nawiązać owocną współpracę z copywriterem (http://copywritingbiznesowy.pl/).
-
Wybieraj rozważnie.
Bariera wejścia na rynek copywriterów w Polsce praktycznie nie istnieje. Wystarczy komputer i dostęp do Internetu, aby zgłaszać się do zleceń i reklamować swoje usługi. Doprowadziło to do sytuacji, w której miano copywritera przyjąć może każdy bez względu na to, czy posiada odpowiednie umiejętności.
Wybierając osobę do napisania treści, sprawdź jej doświadczenie i umiejętności. Poproś o portfolio, które pozwoli Ci zweryfikować styl pisania oraz rodzaje tekstów, które już tworzyła. W tej branży niekoniecznie należy kierować się wykształceniem, ponieważ dobry copywriter to nie polonista, lecz sprzedawca – Twoich produktów lub usług. Kluczową kwestią jest doświadczenie w tworzeniu treści.
Czasami portfolio może nie wystarczyć. Styl tekstów Ci się podoba, ale nie odnoszą się do Twojej branży. W takiej sytuacji najlepiej poprosić o płatną próbkę tekstu na dany temat – rozwiejesz swoje wątpliwości i sprawdzisz, czy dana osoba sprosta zadaniu.
-
Brief – przyjaciel Twój i copywritera.
Wybór copywritera to jedno, a ustalenie szczegółów – drugie. Pamiętaj, że hasło pt. „Chcę tekst” nie rozwiązuje sprawy. Na udanej współpracy zależy zarówno Tobie, jak i copywriterowi. Kluczem do niej jest dokładny brief na temat zlecenia.
Wielu tekściarzy ma z góry przygotowane pytania i poprosi Cię o odpowiedzi – udziel ich skrupulatnie, ponieważ to zaważy na jakości tekstu. Jeżeli uważasz, że Twój copywriter nie zapytał o wszystkie istotne informacje, sam powiedz o tym, co uważasz za istotne. Czasami zleceniodawcy mają ściśle określoną wizję tekstu. W takiej sytuacji najlepiej, aby sami przygotowali szczegółowy brief, który będzie bazą wypadową do stworzenia dokładnie takiej treści, jakiej oczekują.
Owocna współpraca to skutek starań obu stron – zarówno copywritera, jak i zleceniodawcy. Warto o tym pamiętać.
-
Jasne zasady to podstawa.
Przed rozpoczęciem pracy przez copywritera, zdefiniujcie jej zasady. W specjalnie przygotowanej umowie lub po prostu mailowo (poczynione w ten sposób ustalenia również są wiążące) omówcie warunki współpracy.
Ile masz czasu na akceptację tekstu? Czy wycena uwzględnia serie poprawkowe? Jaki jest termin opłaty faktury? Czy możesz liczyć na zniżkę w przypadku długoterminowej współpracy?
Odpowiedzi na te i podobne pytania są ważne. Obie strony muszą wiedzieć, na jakich warunkach przebiega współpraca. Z pewnością zapobiegnie to wielu nieporozumieniom i stresowi. Wypracowanie reguł na samym początku oszczędza również czas w późniejszych etapach i buduje fundament pod długofalową, owocną kooperację.
Pamiętaj, aby pozostawać w kontakcie z copywriterem podczas realizacji przez niego zlecenia. Mogą pojawić się kluczowe dla jakości tekstu pytania czy wątpliwości (dotyczy to zwłaszcza treści specjalistycznych), które wykonawca będzie chciał rozwiać u źródła. Nie zamykaj się więc na późniejszy kontakt oraz w drugą stronę – nie przesadzaj z kontrolą. Pozwól copywriterowi pracować, a w razie potrzeby odpowiedz na jego pytania.
Autorką artykułu jest Izabela Aftyka ze strony Copywriting Biznesowy. Copywriterka specjalizująca się w tworzeniu treści sprzedażowych.
Dla mnie współpraca z copywriterem zawsze zależy do tych najtrudniejszych, tu jest taki rozstrzał na linii klient, agencja, copywriter, że mimo spisania celów, mimo całej struktury nigdy gładko to nie przechodzi.
Biorąc pod uwagę specyfikę zadań, copywriter zwykle wykonuje swoją pracę całkowicie zdalnie. W takim przypadku współpraca faktycznie może być trudna.
Najtrudniejszym zadaniem jest utrafić w gust klienta, dlatego tak ważny jest brief i przekazanie do copywritera możliwie dużej ilości informacji i wytycznych. Nie ma oczywiście co przesadzać, ale dobrze rozpisany brief zdecydowanie pomaga.