Identyfikacja wizualna to zespół symboli, które składają się prezencję marki widoczną dla odbiorców. Żadna firma nie może funkcjonować na rynku bez charakterystycznego logo, materiałów reklamowych, a często także wyróżniających się strojów pracowników…
Identyfikacja wizualna to zespół symboli, które składają się prezencję marki widoczną dla odbiorców. Żadna firma nie może funkcjonować na rynku bez charakterystycznego logo, materiałów reklamowych, a często także wyróżniających się strojów pracowników. Prawidłowo opracowana identyfikacja wizualna sprawia, że marka staje się rozpoznawalna na zewnątrz, wyróżnia się wśród konkurencji oraz sprawia bardziej profesjonalne wrażenie.
Identyfikacja wizualna marki i firmy – czym jest?
Zadaniem, jakie stoi przed każdą firmą i marką, jest zdobywanie klientów. Aby było to możliwe marka musi się jednak umiejętnie zaprezentować odbiorcom oraz trwale zapisać się w ich pamięci. Tylko w ten sposób uda jej się bowiem zatrzymać ich zainteresowanie na dłużej i tym samym skutecznie wpłynąć na przyszłe decyzje zakupowe.
Skutecznemu zakotwiczeniu w pamięci klientów służy właśnie identyfikacja wizualna. Jest to podstawowe narzędzie, którego celem jest wykreowanie niepowtarzalnego, spójnego oraz pozytywnego wizerunku marki, którego otoczka wizualna będzie idealnie dopasowana do systemu wartości oraz zasad działania konkretnej firmy.
Identyfikacja wizualna służy także odróżnieniu marki od innych, świadczących podobnych do niej usług oraz wywołaniu u odbiorców określonych skojarzeń. Identyfikacja wizualna skutecznie wykorzystuje bowiem fakt, że zdecydowana większość konsumentów jest wzrokowcami. Starannie przygotowane oraz zaprojektowane poszczególne elementy identyfikacji wizualnej to gwarancja spójnego wizerunku firmy oraz lepszej jej rozpoznawalności wśród klientów.
Nowoczesna identyfikacja wizualna to nie tylko logo!
Najbardziej znanym elementem, który zalicza się do identyfikacji wizualnej marki, jest oczywiście jej logo. Logo to bowiem ten znak rozpoznawczy, który najlepiej oddziałuje na wyobraźnię odbiorcy oraz wzbudza w nim określone skojarzenia.
Logiem może być zarówno charakterystyczny symbol, jak i napis, lub też połączenie obu tych elementów. Zasadą jest także, że logo powinno być niezmienne, czyli towarzyszyć marce od samych początków jej istnienia. Dopuszczalne są jednak drobne modyfikacje jego wyglądu, do których można zaliczyć np. jego modernizację. Logo to bowiem ten element identyfikacji wizualnej, który najbardziej zapada w pamięć odbiorców i przez długi czas kojarzy się im z konkretną marką.
Na samym logo przygoda z identyfikacją wizualną jeszcze się nie kończy! Oprócz niego do jej podstawowych elementów zaliczają się bowiem także kolory firmowe, wybrane kroje pisma oraz czcionki, wygląd druków firmowych (w tym kopert, teczek, wizytówek oraz dokumentów), identyfikatory pracownicze, pieczątki, materiały i gadżety reklamowe, ubrania służbowe pracowników, opakowania produktów oraz wiele innych elementów. Możemy więc śmiało powiedzieć, że wszystko to, co firma pokazuje na zewnątrz i co jest wizualne widoczne dla jej klientów wchodzi w skład identyfikacji wizualnej.
Jaka powinna być identyfikacja wizualna?
Najważniejszą zasadą, jaką należy się kierować przy projektowaniu oraz wdrażaniu identyfikacji wizualnej marki jest jej spójność (każdy element musi doskonale współgrać z pozostałymi), zgodność z wizerunkiem firmy (wszystkie elementy powinny kreować określone spojrzenie na markę oraz budzić z nią pozytywne skojarzenia) oraz konsekwentność (wszystkie elementy identyfikacji wizualnej powinny być stosowane w określonej formie umieszczonej w księdze znaków).
Z uwagi na skomplikowanie oraz złożoność całego procesu opracowywania oraz wdrażania identyfikacji wizualnej jej przygotowanie warto powierzyć wyłącznie sprawdzonej filmie specjalizującej się w tego typu usługach. Identyfikacja wizualna w BrandGlow to bowiem nie tylko profesjonalne wsparcie na wszystkich etapach jej opracowywania, ale przede wszystkim gwarancja osiągnięcia za jej pomocą pożądanych rezultatów.
Identyfikacja wizualna to przede wszystkim element całego brandingu marki i tak powinna być postrzegana. jako uzupełnienie powyższego artykułu polecę jeszcze taki wpis o identyfikacji: https://cucaburra.pl/identyfikacja-wizualna/
Może komuś się przyda.