Pozycjonowanie strony w Google – prosta instrukcja dla początkujących

Każdy biznes potrzebuje strony internetowej, a każda strona internetowa wymaga pozycjonowania w Google. Dzięki SEO wyróżnisz swoją ofertę na tle konkurencji. Pozycjonowanie stron w Google może być za darmo, jeśli robisz to samemu. Dla osób początkujących w temacie SEO przygotowaliśmy prostą instrukcję, w której po kolei wskazujemy wszystkie kroki dobrego pozycjonowania.

Czy SEO jest trudne?

Pozycjonowanie w Google samemu może być dobrym pomysłem dla osób, które są już nieco obeznane w budowie stron internetowych. Jeśli zaczynasz swoją przygodę z tematyką webową od zera, przygotuj się na solidny zastrzyk wiedzy. Pojawią się nowe pojęcia i narzędzia do nauki. Co więcej, pozycjonowanie stron musi stać się Twoim zainteresowaniem na stałe. Trzeba pozostawać na bieżąco z wytycznymi Google i działaniami konkurencji, regularnie modyfikując stronę internetową.

Od ogółu do szczegółu

Wbrew pozorom pozycjonowanie Google samemu to nie wiedza tajemna. W sieci aż kipi od informacji na ten temat, choć dla początkujących mogą wydawać się zbyt liczne i trudne do przyswojenia. Jeśli potrzebujesz pogłębić konkretne aspekty pozycjonowania, do Twojej dyspozycji pozostaje m.in. platforma Google Search Central. Znajdziesz w niej szczegółowe poradniki o SEO. Oczywiście wielu specjalistów oferuje także kursy pozycjonowania. My w tym artykule skupimy się na opisaniu prawidłowego przebiegu działań które są wymagane przez wyszukiwarkę Google. Dzięki temu dowiesz się, jakie działania przed Tobą.

Krok 1: Certyfikat SSL

Zarówno dla użytkowników, jak i dla Google podstawę wartości Twojej strony stanowi jej bezpieczeństwo. Dlatego w pierwszej kolejności zadbaj o protokół sieciowy, który gwarantuje szyfrowanie danych pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem. Aktualnie większość dostawców usług hostingowych gwarantuje certyfikat SSL w ich cenie. Możesz także zamówić protokół sieciowy u innego dostawcy.

Krok 2: Indeksowanie

Sprawdź, czy Twoja strona internetowa wyświetla się w wyszukiwarce. Możesz w łatwy sposób zweryfikować to, wpisując w Google hasło: „site:nazwadomeny.pl”, np. „site:memtor.pl”. Jeśli wyświetlają się wyniki wyszukiwania, to świetnie. Jeżeli nie, trzeba wysłać prośbę o zaindeksowanie. Łatwo zrobisz to za pośrednictwem bezpłatnego narzędzia Google Search Console.

  1. Załóż konto w Google Search Console.
  2. Dodaj usługę w postaci domeny lub prefiksu adresu URL.
  3. Sprawdź adres URL, wpisując go w oknie z lupką na samej górze.
  4. W przypadku informacji „Adres URL nie znajduje się w Google”, wybierz opcję „Poproś o zaindeksowanie”.

Warto ponawiać prośbę o zaindeksowanie strony także w przypadku modyfikacji na stronie. W ten sposób przyspieszysz aktualizację wyników wyszukiwania przez Google.

Mapa strony (XML sitemap)

Właściciele dużych witryn, a także nowych stron, które nie mają jeszcze rozwiniętego linkowania off-site, mogą skorzystać z opcji przesłania mapy strony do Google Search Console. Sitemapa zawiera listę wszystkich adresów URL na Twojej stronie i ich metadane. Dzięki niej możliwe jest przyspieszenie indeksowania witryny.

Nie musisz tworzyć mapy strony ręcznie. Powstało wiele narzędzi do generowania XML sitemap. Do wyboru pozostają m.in. dedykowane rozszerzenia używanego przez Ciebie CMS-u lub zewnętrzne narzędzia. Wklej tag Google Analytics do kodu swojej strony, by rozpocząć zbieranie danych.

Krok 3: Poznaj swoich odbiorców

Podstawowe SEO techniczne już za Tobą. Pora na przejście do bardziej kreatywnego obszaru marketingu internetowego. Zastanów się, do kogo kierujesz swoje produkty i usługi. Weź pod uwagę wiek i płeć osób, które będą chciały korzystać z Twojej strony. Gdzie mieszkają? Jakie mają wykształcenie i zainteresowania? Odpowiedzi na te i więcej pytań pomogą Ci w kolejnych krokach.

W przyszłości Twoje założenia pomoże Ci zweryfikować Google Analytics. To bezpłatne narzędzie, które śledzi źródła ruchu na Twojej stronie. Zbiera dane o użytkownikach i ich zachowaniach, np. czasie spędzanym w witrynie.

Krok 4: Wybierz słowa kluczowe

Wiesz, czym się zajmujesz, więc potrafisz powiązać określone hasła ze swoją działalnością. Jednak czy takie same są zapytania użytkowników wpisywane w Google? Na szczęście pomoże np. Keyword Planner od Google – bezpłatne narzędzie, z którego możesz korzystać bez prowadzenia kampanii. Wystarczy, że zarejestrujesz się w Google Ads. Planner słów kluczowych wskaże słowa kluczowe z największą miesięczną liczbą wyszukiwań. Pozwala także odkryć, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się Twoja konkurencja. W pozyskiwaniu gorących tematów pomoże Ci również Google Trends.

Po co są słowa kluczowe?

Wybrane słowa kluczowe możesz wplatać w treści na swojej stronie. Podpowiedzą Ci, jak przedstawić swoje usługi, a także na jakie tematy pisać artykuły blogowe. Co więcej, z ich użyciem prawidłowo uzupełnisz metadane strony: tytuły i opisy podstron. W efekcie użytkownicy Google zaczną trafiać na Twoje treści w odpowiedziach na pytania zadawane wyszukiwarce.

Gdzie jeszcze możesz dodawać słowa kluczowe?

  • w tytułach i adresach podstron,
  • w nagłówkach i akapitach,
  • w opisach alternatywnych grafik,
  • w anchorach linków.

Krok 5: Zaplanuj content marketing

Chociaż skuteczne pozycjonowanie strony internetowej opiera się na słowach kluczowych, dziś Google wymaga znacznie więcej od treści. Równie duże znaczenie ma ich:

  • poprawność językowa,
  • czytelność (np. objętość akapitów, stosowanie nagłówków, wypunktowań i wyróżnień),
  • unikalność (niepowielanie takich samych tekstów w sieci),
  • poprawne rozmieszczenie słów kluczowych (niegromadzenie jak największej liczby fraz w jednym miejscu),
  • informacyjność (zgodność treści z tematem, bez tzw. „lania wody”),
  • wiarygodność (przypisy, linki do źródeł),
  • wartość dodana (m.in. infografiki, tabelki).

Jakich treści na stronie unikać?

W dobie sztucznej inteligencji, która pisze teksty, wielu właścicieli stron internetowych kusi droga na skróty, czyli generowanie treści niskiej jakości, które są wręcz naszpikowane frazami kluczowymi. Warto mieć na uwadze, że Google coraz skuteczniej je wyłapuje i zaniża ich pozycjonowanie. Ponadto pomyśl o swoich użytkownikach, którzy natrafią na clickbaity na Twojej stronie – czy w ich oczach będziesz mieć wizerunek profesjonalisty?

Nagłówki H1-H6

Pamiętaj, że dla robotów Google duże znaczenie ma hierarchia nagłówków w Twoich tekstach. Ich wagę odzwierciedlają nagłówki od H1 do H6. Szczególnie ważne są nagłówki H1, H2 i H3. Dzięki nim algorytm lepiej poznaje strukturę treści, uznając, że tekst jest czytelny dla użytkowników. Możesz dodawać nagłówki w edytorze tekstu strony, który zamienia tekst Word na język HTML.

Krok 6: Prawidłowa struktura strony

Wartościowe teksty na stronie, nawet jeśli są zgodne z zasadami SEO, mogą nie wystarczyć, jeśli sama witryna nie ma logicznego rozkładu. Duże znaczenie ma tzw. user experience (UX), czyli doświadczenia użytkowników korzystających ze strony. Zwracają uwagę na estetykę witryny, ale również na jej przejrzystość i intuicyjną nawigację. Pod tym względem warto stosować się do aktualnych standardów, do jakich nawykli użytkownicy sieci. Pomóc może np. wtyczka Hotjar, wskazując obszary strony skupiające największą uwagę i aktywność.

Strona mobilna

Większość użytkowników sieci w Polsce i na świecie przegląda strony internetowe na urządzeniach mobilnych (smartfonach i tabletach). Z tego powodu Twoja witryna musi dobrze prezentować się w wersji mobilnej. Powinna być responsywna: mieć adaptacyjny układ graficzny i być przystosowana do sterowania dotykowego.

Adresy URL

Muszą być unikalne, możliwie krótkie, czytelne i informacyjne. Najlepiej zawierać w nich słowa kluczowe, aby pozycjonowały treści. Odstępy pomiędzy słowami powinny oddzielać dywizy.

Krok 7: Zweryfikuj szybkość ładowania się strony

Zbyt długo ładująca się witryna zniechęca użytkownika zarówno desktopowego, jak i mobilnego, a dodatkowo źle wpływa na pozycjonowanie. Do Twojej dyspozycji pozostają liczne narzędzia online weryfikujące czas ładowania się strony, np. Page Speed Insights. Możesz korzystać z nich bezpłatnie, zyskując cenne zalecenia diagnostyczne, m.in. dotyczące zmiany rozmiaru obrazów, minifikacji CSS czy ograniczenia nieużywanego JavaScriptu.

Krok 8: Zadbaj o linkowanie

Omawiając pozycjonowanie strony w Google, nie sposób pominąć linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Dla autorytetu Twojej witryny ważne jest systematyczne tworzenie linków zwrotnych.

  • Linkowanie wewnętrzne (on-site) – pomaga przekierowywać użytkowników do różnych treści na stronie, np. z artykułu blogowego do kategorii produktów.
  • Linkowanie zewnętrzne (off-site) – tworzy powiązania pomiędzy Twoją stroną a partnerami biznesowymi. Możesz przykładowo publikować teksty eksperckie na innych stronach, które będą linkować do Twojej witryny.

Podobnie jak w przypadku tekstów w link-buildingu ważne jest dbanie o jakość. Do lamusa odeszły praktyki spamerskie, takie jak publikowanie samych linków w komentarzach na forach internetowych. Aktualnie Google zwraca uwagę na naturalność i jakość linków.

Krok 9: Pozycjonowanie lokalne

Jeśli siedziba Twojej firmy znajduje się w danym mieście lub swoją ofertę kierujesz do klientów z określonego obszaru, warto dodatkowo zadbać o pozycjonowanie lokalne. Dzięki niemu Twoja strona może wyświetlać się użytkownikom z preferowanych lokalizacji. Poza odpowiednim doborem słów kluczowych zadbaj o wizytówkę Google.

Krok 10: Profil Firmy w Google

Google umożliwia bezpłatne dodanie profilu firmy, który zwiększa wiarygodność Twojej działalności. Dzięki niemu użytkownicy mogą m.in. sprawdzić lokalizację Twojej siedziby w Mapach Google, szybko wybrać Twój numer telefonu, a także wystawić Ci opinię. Profil Firmy w Google założysz po zalogowaniu się w aplikacji Mapy Google.

Krok 11: Monitorowanie efektów

Jak wcześniej wspomnieliśmy, pozycjonowanie strony w Google to proces ciągły, który wymaga bieżących modyfikacji. Są one uzależnione m.in. od działań Twojej konkurencji i aktualnych wymogów wyszukiwarek internetowych. Z tego względu warto regularnie sprawdzać efekty pozycjonowania. Za darmo zrobisz to np. za pośrednictwem Google Search Console. Możesz dodatkowo wspierać się płatnymi narzędziami, takimi jak Senuto, Semstorm, Seostation albo Ahrefs.

Kiedy warto rozważyć wsparcie specjalisty od SEO?

Jeżeli dysponujesz czasem i chęciami do zgłębiania tajników SEO, możesz dbać o pozycjonowanie stron samemu. W wielu przypadkach jednak outsourcing SEO może stanowić dobrą decyzję. Za wyborem usług agencji przemawiają m.in.

  • wieloletnie doświadczenie,
  • udokumentowana skuteczność,
  • oszczędność czasu, który możesz poświęcić na rozwój swojego biznesu,
  • możliwość skorzystania z audytu strony,
  • dostęp do cyklicznych raportów,
  • wsparcie indywidualnego opiekuna,
  • możliwość skorzystania z pracy dodatkowych specjalistów, np. web dewelopera, copywritera, UX designera.

Pozycjonowanie strony w Google – podsumowanie

Pozycjonowanie stron w Google może być za darmo, jeśli robisz je samemu. Wymaga to poświęcenia czasu i energii na naukę SEO i wdrażanie zmian krok po kroku. Na skuteczne pozycjonowanie składa się certyfikacja SSL, indeksowanie strony w Google i dobór właściwych słów kluczowych. Trzeba zaplanować strategię content marketingową i opracować prawidłową strukturę strony. Ważny są także link-building i pozycjonowanie lokalne. Pamiętaj o tym, by regularnie monitorować efekty swojego pozycjonowania. W razie potrzeby możesz skorzystać z pomocy agencji SEO. Artykuł powstał we współpracy z www.memtor.pl.

Dodaj komentarz