Pozycjonowanie stron – koszty i praca

Pozycjonowanie stron nie należy do najtańszych usług. To co miesięczna inwestycja rzędu kilku, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. A jednak na portalach ogłoszeniowych można przecież znaleźć pozycjonowanie za kilkaset złotych. Czy to znaczy, że przepłacamy? Jaki jest realny koszt pozycjonowania strony i jak ma się do skuteczności działań?

 

Pozycjonowanie – za co płacisz?

 

Na rynku marketingu internetowego można spotkać różne oferty opisane jako pozycjonowanie stron. Analiza ofert pomiędzy agencjami, a także freelancerami pokazuje, że nie ma jednego standardu w usłudze pozycjonowania. To, co dla jednych jest kompleksowym działaniem, dla innych oznacza wykonanie bardzo wąskiego działania. Warto zaznaczyć, że zwykle jednak pozycjonowanie oznacza przeprowadzenie szeregu działań, takich jak:

  • audyt strony
  • wybór słów kluczowych
  • opracowanie strategii działań
  • analiza biznesu klienta oraz jego konkurencji
  • optymalizacja treści na stronie internetowej
  • optymalizacja techniczna
  • budowa profilu linków przychodzących
  • analityka i dalsza optymalizacja
  • optymalizacja współczynnika konwersji

 

Poza rozbieżnością w zakresie oferty, różnią się także modele rozliczeń. Możemy spotkać płatność za efekt i płatności abonamentowe. Pierwszy typ płatności wydaje się fair, szczególnie w odczuciu klientów, którzy nie rozumieją przebiegu pozycjonowania.

 

Zwykle agencja w takim przypadku podpisuje umowę, zgodnie z którą klient otrzyma fakturę dopiero, gdy jego strona znajdzie się w top 10 Google na określone frazy. Jednak jak nie trudno sobie wyobrazić, żadna agencja nie chce pracować za darmo. Będzie chciała uzyskać efekt jak najszybciej, aby móc zarabiać. W pozycjonowaniu jednak szybkie uzyskiwanie efektu jest możliwe tylko z zastosowaniem działań, które mogą szkodzić stronie. Efekt często uzyskiwany jest szybko, ale równie szybko może zniknąć. Co ryzykujemy? Karę od Google, czyli duże spadki widoczności, problemy z indeksowaniem strony i nieobecność w Google.

 

Z drugiej strony opłata abonamentowa zakłada płatność co miesiąc ustalonej kwoty, niezależnie od efektu. Płacimy za pracę pozycjonerów, a nie za efekt. To typ rozliczenia, który może być trudny do zaakceptowania dla firm z niskimi budżetami, ponieważ bywa, że na pierwsze efekty czeka się rok i dłużej. Tak długie płacenie bez widocznego efektu może być bolesne. Jednak pozycjonerom daje pole do działania, które będzie budowało wysokie pozycje w Google całej witryny, nie na kilka fraz, a na znacznie więcej. Agencja może pozwolić sobie na strategiczne i przemyślane pozycjonowanie, bez presji. Wypracowane po roku pozycje są stabilne, poza wyjątkami, które nie są zależne od pozycjonera – zmiany w Google, działania konkurencji.

 

Zanim zdecydujemy się na model płatności warto rozważyć, czy niska cena jest dla nas ważniejsza niż stabilny rozwój naszej strony w Google.

 

Co wpływa na koszt marketingu internetowego?

 

Wiele agencji ma przygotowany cennik pozycjonowania, który jednak jest tylko punktem odniesienia. Budżet powinien być ustalany indywidualnie po przeanalizowaniu strony internetowej i konkurencji. Brane pod uwagę są m.in. takie kwestie jak wielkość strony internetowej, zasięg, dotychczas prowadzone działania, jakość treści oraz sytuacja na tle konkurencji. Warto mieć świadomość, że zakres działań może być różny dla różnych stron.

 

Na koszt pozycjonowania i jego jakość wpływają również takie aspekty jak:

 

  • Zespół specjalistów – nad pozycją naszej strony może czuwać jedna osoba lub cały zespół specjalistów (pozycjoner, linkbuilder, project manager, copywriter); im większy zespół tym intensywniej działa, a więc i działania mogą być wypracowane w krótszym czasie. Pozycjonowanie w rękach jednej osoby będzie procesem bardziej rozłożonym w czasie. Trudno jednak przyjąć, że jedna osoba może mieć zarówno zdolności techniczne, mieć czas na pozyskiwanie linków i jeszcze pisze dobre teksty na stronę.

 

  • Koszt tworzenia treści – treści może tworzyć copywriter zatrudniany przez agencję lub osoba z zewnątrz, która działa jako freelancer. Niezależnie od tego, która opcja dotyczy naszej strony, ponosimy koszty tworzenia i publikacji treści na stronie. Warto zaznaczyć, że treści w przypadku pozycjonowania to nie jest opcja, a konieczność dla wypracowania oczekiwanych efektów. Dodatkowo możemy zdecydować się na wykorzystanie treści w procesie link buildingu. Wtedy koszty są jeszcze wyższe, bo często dochodzi cena publikacji zewnętrznych lub płatności dla platform content marketingowych.

 

  • Koszt pozyskiwania linków – to koszt zarówno pracy specjalistów, jak i narzędzi niezbędnych do ich pracy; wiele działań jest płatnych, więc również koszt samego linka podnosi cenę pozycjonowania.

 

  • Koszt narzędzi – agencja korzysta jednocześnie z wielu zaawansowanych płatnych narzędzi SEO. Narzędzia dają wgląd w sytuację witryny, ale również pozwalają przeanalizować konkurencję. Warto rozważyć, czy samodzielne wykupienie dostępu do takich narzędzi nie byłoby co miesiąc wyższym kosztem niż cała usługa pozycjonowania.

 

  • Koszt audytu – wspomniane wyżej narzędzia pozwalają na przeprowadzenie audytu strony, który obejmuje widoczność, frazy, zasoby linków przychodzących i inne kwestie bezpośrednio związane z efektywnością strony w Google. Jednak warto przeprowadzić bardziej szczegółowy audyt, który pozwoli wykryć błędy i niedociągnięcia na stronie wpływające na pozycjonowanie. Taki audyt to również praca specjalisty na kilka godzin, więc wiąże się z kosztami. Może także zamówić audyt oceniając funkcjonalność strony w kontekście pozyskiwania sprzedaży.

 

  • Koszt obsługi klienta – jeśli świadomie godzimy się na długie oczekiwanie na odpowiedź od agencji i brak możliwości porozmawiania z kimś o swojej stronie, zwykle nie musimy obawiać się kosztów. Jednak sprawny kontakt z osobą, która zna nasz projekt i doskonale wie, jakie mamy cele i priorytety to już dodatkowy koszt. Nie mówimy tutaj o anonimowej infolinii, a o opiekunie projektu, który z własnej inicjatywy kontaktuje się z nami i proponuje usprawnienia w przyjętej strategii.

 

  • Koszt Twojej pracy – w projekcie pozycjonowania strony zawsze niezbędny jest nasz wkład, z uwagi na to, że to my najlepiej znamy specyfikę swojego biznesu. Warto więc wliczyć tutaj koszt swojego czasu pracy nad: weryfikacją działań, akceptacją tekstów do publikacji na stronie oraz wprowadzania zalecanych zmian na stronie.

 

Powyższa analiza rzuca światło na zagadnienie rosnących cen za pozycjonowanie stron. Zawsze można znaleźć tanią usługę, ale rodzi się pytanie o jej efektywność w dłuższej perspektywnie czasu. Warto wiedzieć, że pozycjonowanie, szczególnie to nastawione na szybkie wypracowanie efektów, wiąże się z ryzykiem. Czy warto ryzykować za 300 zł? Na to pytanie powinien sobie odpowiedzieć każdy właściciel strony rozważający inwestycję w pozycjonowanie. Szczególnie, że przy braku budżetu można podjąć po prostu inne działania, które również przyczynią się do wzrostu sprzedaży online.

Autor: Anna Zalewska, widoczni.com

Dodaj komentarz