Alternatywy dla Google Analytics

Niewątpliwie Google Analytics to jedna z najpopularniejszych usług do mierzenia statystyk internetowych. Swój sukces zawdzięcza przede wszystkim znanej marce (GOOGLE), łatwości instalacji oraz łatwej obsłudze aplikacji. Zaletą Analiticsa jest również olbrzymie wsparcia (materiały i instrukcje bezpośrednio od Google, niezliczona ilość kursów, darmowych poradników etc). Google oferuję również certyfikaty świadczące o odpowiedniej znajomości narzędzia. Najważniejsze jest jednak jedno –  funkcjonalność tego narzędzia w większości odpowiada potrzebom marketerów małych, średnich, a nawet dużych stron internetowych.

Czy jednak powinniśmy bezgranicznie ufać Google? Czy  fakt, że tak duża korporacja oddaje potężne narzędzie całkowicie za darmo nie powinien napawać nas podejrzliwością? Przede wszystkim trzeba mieć świadomość, że decydując się na Google Analytics zamawiasz od razu cały pakiet. Pakiet, w którego skład wchodzą nie tylko jego zalety, ale także wady.

Podstawowymi wadami korzystania ze statystyk Google Analytics są:

  • dane zbierane są na zewnętrznym serwerze,
  • właścicielem wszystkich zebranych danych jest Google, więc uzależniając się od kaprysu “Wujka” możesz je wszystkie stracić i nie powinieneś mieć do nikogo pretensji,
  • dane zebrane o Twoich użytkownikach są/mogą być przekazywane podmiotom trzecim lub wykorzystywane przez Google do własnych celów (najprostszy przykład – Google Adwords),
  • pojawia się dużo opinii, że Google niezbyt dokładnie mierzy ruch na stronie (dużo osób blokuje skrypty GA),
  • dane zebrane z Twojej strony Google może wykorzystać do ustalenia pozycji w wyszukiwarce (wielu pozycjonerów odradza stosowanie GA na świeżych stronach z małą ilością odsłon i wysokim “bounce rate”).

Niezależnie od tego czy realnie myślisz nad zmianą narzędzia monitorującego ruch na Twojej stronie, czy chcesz zainstalować dodatkowe narzędzie dla porównania wyników lub najzwyczajniej w świecie nie chcesz udostępniać danych wielkiej korporacji poniżej przedstawiam Ci listę najlepszych moim zdaniem narzędzi, które będą idealną alternatywą dla GA:

Darmowe alternatywy dla Google Analytics:

1. Piwik

Najpopularniejsza alternatywa dla Google Analytics. Piwik jest darmowym oprogramowaniem, które instalujesz na własnym serwerze. Piwik możliwościami dorównuje swojemu konkurentowi: zbiera dane o użytkownikach, daje możliwość śledzenia zachowań w czasie rzeczywistym (real-time analytics), istnieje możliwość ustawienia celu oraz mierzenia konwersji. Piwik składa się z modułów, więc możesz dowolnie przemieszczać elementy dostosowując narzędzie do swoich potrzeb.

Jeśli potrzebujesz pomocy na pewno nie zostaniesz sam – na stronie głównej projektu dostępne przydatne informacje oraz tutoriale. Jako, że jest to rozwiązanie typu Open source (podobnie jak WordPress) możesz liczyć na wsparcie społeczności.

Piwika łatwo zainstalujesz także na WordPressie. Za pomocą wtyczki lub manualnie. Dostępne są również aplikację na Iphona oraz Androida, dzięki czemu możesz łatwo monitorować statystyki z dowolnego miejsca.

Więcej o projekcie: Piwik.org

 Demo online

2. Clicky

Podobnie jak poprzednik jest bardzo dobrym narzędziem, które możesz wykorzystać zamiast Google Analytics. Statystyki dostępne są zarówno w wersji darmowej (1 domena , 3000 użytkowników dziennie) jak i płatnej (wzbogacona m.in. o “heatmapy”).

W wersji darmowej otrzymujesz wszystko to co może Ci być potrzebne do właściwej analizy zachowań internautów.

Clicky również bez problemu zainstalujesz je na swoim WordPressie za pomocą wtyczkilub bez.

Link do strony: Clicky

Demo online

3. Open Web Analytics

Omawiając alternatywy dla Google Analytics nie sposób ich pominać. Open Web Analytics to statystyki dostępne zarówno jako wtyczka do WordPressa oraz jako oddzielne narzędzie instalowane na własnym serwerze. Wyglądem przypomina starą wersję Google Analytics, więc dla osób, które przesiądą się na to rozwiązanie może być do duże ułatwienie. Jedną z wielu ciekawych funkcji OWA jest heatmapa kliknięć na Twojej stronie.

Oficjalna strona: Open Web Analytics

Demo online

4. TrendCounter

Całkiem przyjemne narzędzie dla osób, które rozpoczynają dopiero przygodę ze statystykami. Najważniejsze informacje podane są czytelnie w prosty do odczytania sposób. W połączeniu z prostym i schludnym interfejsem może być to doskonała alternatywa dla osób, które przeraża mnogość funkcji w GA.

Strona oficjalna: Trendcounter

Demo online

Powyższe zestawienie jest całkowicie subiektywne, jednak mimo wszystko mam nadzieję, że będzie dla Ciebie pomocne w szukaniu alternatywy dla Google Analytics.

Czego Ty używasz? Zostajesz przy statystykach od Google? A może masz do polecenia ciekawe narzędzie, które nie znalazło się na liście? Komentuj śmiało

Prawdopodobnie znalazłeś ten artykuł wpisując do wyszukiwarki:
– Darmowe alternatywy dla Google Analytics
– Alternatywa Google Analytics
– Co zamiast Google Analytics
Alternatywy dla Google Analytics

Jeżeli spodobał Ci się  artykuł subskrybuj, likuj, udostępniaj. Po więcej na temat pozycjonowania, powiększania sprzedaży w sklepie internetowym i promocji w sieci zapraszam do kategorii e-commerce.

JEST TO WPIS GOŚCINNY

Jak zmierzyć sukces SEO?

Istnieje popularne powiedzenie:, „Jeśli można coś zmierzyć, można to poprawić”. Pomiar jest jednym z najważniejszych czynników przy określaniu końcowego wyniku. Mając możliwość śledzenia pieniężnej wartość zwrotu z konwersji jesteśmy w stanie określić ROI (revenue on investment) kampanii SEO. Więc które wskaźniki, musimy śledzić? To zależy przede wszystkim od twojej działalności. Każda firma posiada swoje kluczowe wskaźniki wydajności, które określa KPI (ang. Key Performance … Czytaj dalejJak zmierzyć sukces SEO?

3 darmowe narzędzia internetowe SEO

3 darmowe narzędzia internetowe SEO, z których dowiesz się wszystkiego o swojej stronie. Mam tu na myśli min. ocenę jej konstrukcji, optymalizacji, prędkość czy informacje o hoście… Audyt odbywa się online, natychmiastowo i bez zbędnych rejestracji. Już dziś zbadaj swoją stronę oraz strony swojej konkurencji.

Czytaj dalej3 darmowe narzędzia internetowe SEO

Pozycjonowanie sklepów internetowych Zastosowanie technik SEO

Pozycjonowanie sklepów internetowych on-page SEO i off-page SEO.

 

Ruch z wyszukiwarki (organic traffic) jest jednym z największych czynników sukcesu twojej strony, ponieważ umożliwia potencjalną zamianę naszych “poszukiwaczy fraz”  w  klientów lub regularnych czytelników naszej witryn.

Czytaj dalejPozycjonowanie sklepów internetowych Zastosowanie technik SEO

Pozycjonowanie strony www- ważność słów kluczowych.

Pozycjonowanie strony www- jakość i ilość słów kluczowych. Jeżeli interesuję Cię pozycjonowanie strony www ważnym czynnikiem jest sama jej treść. Wyszukiwarka określa zawartości naszej strony poprzez słowa kluczowe w tekstach. Jeśli twój post zawiera właściwą gęstość słów kluczowych, tzn. występuję odpowiedni stosunek naszego wybranego słowa kluczowego w stosunku do wszystkich słów na stronie, mamy większe szanse na wyświetlenie naszej treści w liście prezentowanych przez przeglądarkę wyników, … Czytaj dalejPozycjonowanie strony www- ważność słów kluczowych.

Pozycjonowanie strony internetowej w 7 krokach.

Wstęp do SEO czyli pozycjonowanie strony internetowej. Jeżeli interesuję Cię własnoręczne i darmowe pozycjonowanie strony internetowej to zapraszam na krótki kurs technicznego pozycjonowania stron WWW. Nie gwarantuję to oczywiście pierwszego miejsca w wyszukiwarce natomiast jest to pierwszy krok w tym kierunku. Wymagać to będzie pewnej wiedzy informatycznej jednak za pomocą odpowiednich generatorów powinno wszystko się udać. Zaczynamy: 1.Zaplanuj budowę strony. Musisz skupić się na elementach SEO nim nawet zaczniesz budować swoją stronę. … Czytaj dalejPozycjonowanie strony internetowej w 7 krokach.

Długi ogon w kampaniach AdWords | Co to jest ?

 

Długi ogon (long tail)

Długi ogon w kampaniach AdWords to ważna pula słów kluczowych. Dlaczego można się dowiedzieć tu. Czym się charakteryzują słowa z długiego ogona? Są to słowa, które:
– Są rzadziej wyświetlane niż pozostałe słowa.
-Mają wyższy CTR.
-Mają niższy koszt CPC.

Z czego wynikają powyższe stwierdzenia?

Długi ogon to frazy niszowe zawierające specjalistyczne określenie (np. numery se- ryjne) lub składające się z trzech lub czterech słów. Musimy pamiętać, że osoby korzystające z wyszukiwarki mają bardzo różne doświadczenie w kwestii wyszukiwań całkowitą dowolność we wpisywaniu szukanych fraz i indywidualnie postrzegają to, czego poszukują. Dlatego nie każdy internauta będzie poszukiwał lekarza weterynarii w Warszawie, wpisując „weterynarz warszawa”. W tym przypadku może także szukać lekarza w konkretnej dzielnicy, nazwiska znanego lekarza i używać wielu innych mało popularnych wyrażeń w stosunku do kluczowych najczęściej używanych w wyszukiwarkach.

Niszowe słowa z długiego ogona wymagają także pogrupowania, jak w przypadku słów o średnim poziomie kliknięć, i doboru odpowiedniej strony docelowej. Zazwyczaj słów w długim ogonie jest dość dużo i, co łatwo zauważyć, w swojej masie mogą osiągnąć całkiem przyzwoitą liczbę konwersji.

Czytaj dalejDługi ogon w kampaniach AdWords | Co to jest ?