Pozycjonowanie sklepu internetowego 40 wskazówek
Pozycjonowanie sklepu internetowego w Google to zazwyczaj bardzo trudne zadanie. Najlepiej jeżeli jest wynikiem współpracy nie tylko specjalisty SEO ale również e-marketera. Specjalista SEO zajmuję się zoptymalizowaniem strony pod wyszukiwarkę, jest odpowiedzialny za linkbulding oraz dba o pozycję. Marketer stara się poprawić doświadczenia użytkownika (ew. konsultacja ze specjalistą UX) , wdraża i wykorzystuję wszystkie dostępne kanały do promowania działalności online. Zna i skupia się na kliencie. Ten połączony i zaplanowane proces to idealny przepis na pozycjonowanie sklepu internetowego.
W tym artykule stworzyłem listę ważnych wskazówek i technik SEO -ale nie tylko-, które mogą być wykorzystane w celu poprawy widoczności twojego sklepu online. Lista ta dotyka różnych elementów procesu optymalizacji i zostały podzielone na odpowiednie podgrupy.
Pozycjonowanie sklepu internetowego a struktura linków
- Korzystaj z przyjaznych URL (adresów), które zawierają ważne słowa kluczowe każdego produktu lub kategorii.
- Dobierz starannie swoje kategorie i twórz strukturę linków przypominającą kształt koronę drzewa.
- Umieść link bezpośrednio ze strony głównej do produktów, które cieszą się największym zainteresowaniem.
- Uważaj na duplikaty i używaj adresów kanonicznych. Nie twórz bardzo podobnych stron produktów zawierające tylko drobne różnice (kolor, rozmiar itp).
- Wyeliminuj wszystkie niedziałające linki. Komunikaty o ich istnieniu można znaleźć w Search Console, bądź w inne wybranej aplikacji wspierającej pozycjonowanie sklepu internetowego.
- Dodaj swoją stronę do wszystkich platform branżowych. Zarejestruj swoją działalność na wszystkich stronach z przedsiębiorstwami np. Google Moja Firma, Katalog Firm, Indexfirm, Odi, oraz serwisach regionalnych np. trójmiasto.pl.
Optymalizacja strony
- Przeprowadź analizę słów kluczowych. Zbadaj, po jakich słowach wyszukiwane są twoje produkty. Ułatwi to kreowanie celów. Ewentualnie jest to dobra podstawa do rozmów z firmą zajmującą się pozycjonowaniem.
- Zadbaj o zachęcające, unikalne i ciekawe tytuły stron.
- W przypadku słów kluczowych zazwyczaj należy skupić się na formie liczby pojedynczej a nie mnogiej (np kamery vs kamera). Sprawdź trendy w branży, by wybrać tą, która jest bardziej popularna.
- Staraj się nie używać ogólnych opisów produktów skopiowanych od producenta.. Zadbaj o sensowne i przydatne opisy przynajmniej dla najlepiej sprzedających się produktów.
- Zoptymalizuj swoje strony pod wybrane wcześniej słowa kluczowe. Zadbaj, aby dane słowo występowało regularnie w treści strony tzn. w tekście, w tytułach i podtytułach, w linkach, w alt tagu grafiki produktu.
- Nie twórz podstron z marną treścią o słabej, jakości. Pamietaj o Pandzie!! Po otrzymaniu kary od Google pozycjonowanie sklepu internetowego staję bardzo utrudnione.
- Opracuj ciekawe snipety SERP, aby zwiększyć CTR.
Po więcej w temacie SERP: Co to jest SERP i co ma wspólnego z moją stroną?
- Wykorzystaj schema.org do oznaczenia szczegółów produktu oraz ceny.
- Aktualizacja treści regularnie, aby zachować ich „świeżość”.
- Zoptymalizuj zdjęcia (dobrze je opisz), aby zwiększyć ruch z Image Search oraz w miarę możliwości spróbuj je skompresować.
Link Building
- Przeanalizuj linki swojej konkurencji. Może uda Ci się zdobyć ciekawe informację. W dodatku możesz postarać się zdobyć linki wysokiej jakości z tych samych źródeł co konkurent.
- Twórz połączenia pomiędzy produktami i kategoriami. Wykorzystuj w anchorach hiperlinków targetowane przez Ciebie słowa kluczowe.
- Dywersyfikuj źródła linków.
- Zadbaj o linki do docelowych stron produktów i nie skupiają się tylko na stronie głównej serwisu.
- Kontroluj linkbulding. Dbaj o jakość oraz ilość linków przychodzących. Dzięki temu ograniczysz ryzyko oraz szybciej zareagujesz na przykład na próbę depozycjonowania.
- Skontaktuj się z recenzującymi produkty blogerami. Jest to szansa na reklamę oraz zdobycie bardzo wartościowych linków.
- Dotrzyj do forów tematycznych. Stwórz firmowe profile i wypowiadaj się na tematy związane z twoim produktem lub branżą.
- Zainwestuj w kilka do kilkunastu wpisów gościnnych. Mogą to być wypowiedzi eksperckie lub typowe posty promocyjne.
Design & User experience a pozycjonowanie sklepu
- Wdróż i testuj elementy CTA (call-to-action). Umieść je w widocznych i kluczowych miejscach strony.
- Zadbaj o przekonujące, przyjazny dla użytkownika, profesjonalny projekt strony.
- Używaj „identyfikatora bezpieczeństwa” (McAfee, VeriSign, Serurity Nortoon, certyfikat SSL), aby zdobyć zaufanie użytkowników.
- Nie zarzucaj użytkownika milionem opcji. Przekieruj jego / jej uwagę na jedną prostą czynność nie wymagającą wysiłku.
- Rozważ stworzenie i umieszczenie dodatkowych zdjęć i oraz recenzji wideo dla najlepiej sprzedających się produktów.
Po więcej w temacie wideomarketingu: Wideomarketing dla początkujących.
6. Maksymalnie skróć procesu płatności. Nie wyciągaj niepotrzebnych danych. Wpłynie to z pewnością na zwiększenie współczynnika konwersji oraz zmniejszy współczynnik porzucenia koszyka.
7. Skróć czas ładowania witryny minimalizując rozmiar plików css / js / obrazów i przy użyciu mechanizmów buforowania oraz cachowania.
Budowa & architektura strony
1.Starannie wybierz swoją platformę e-commerce. Upewnij się, że jest ona regularnie aktualizowany, że ma wiele wtyczek, jest wspierana przez aktywną społeczność i poważne firmy i czy jest „SEO friendly”. Nie wybieraj platformy opierając się wyłącznie na jego cenie.
Po więcej w tym temacie: Jak wybrać najlepszą platformę e-commerce?
2.Unikaj technologii takich jak AJAX, Flash oraz innych które są uznawane za nieprzyjazne dla procesu pozycjonowania. Nie są zakazanie ale staraj się ograniczać takie rozwiązania dla kluczowych elementów strony.
- Zadbaj o odpowiednią paginacje i kolejność produktów. Upewnij się, że najważniejsze / najpopularniejsze / najlepsze produkty pojawiają się na początku listy.
- Oferuj swoim użytkownikom możliwość wyszukiwania konkretnych produktów na podstawie ich nazwy, marki, ceny oraz cech.
Social Media & Promocja
- Dodaj przyciski social media w widocznym miejscu na swojej stronie.
- Wykorzystaj recenzje produktów i oceny.
- Organizuj konkursy generujące pozytywny „Buzz” w Internecie wokół twojej firmy.
- Załóż bloga w witrynie i pisz recenzje dla najlepiej sprzedających się produktów.
- Wykorzystaj równolegle reklamy PPC.
- Za pomocą e-mail marketingu pozostań w stałym kontakcie ze swoimi klientami. Informuj ich o nowych produktach, konkursach i promocjach.
- Zapisz się do Google Merchant Center aby twoje produkty pojawiały się w wyszukiwarce produktów Google.
- Sprawdź, czy możesz wykorzystać programy afiliacyjne. Są to dodatkowe linki oraz dodatkowe szansa na udane transakcję.
Podsumowanie:
Mimo, że pozycjonowanie sklepu internetowego jest skomplikowanym i trudnym zadaniem, uważam, że powyższa lista może być bardzo dobrym punktem wyjścia dla początkujących pozycjonerów oraz właścicieli sklepów online.
Życzę Wam wszystkim powodzenia oraz czekam na wasze pytania i sugestie. Jeżeli spodobał Ci się mój artykuł subskrybuj, likuj, udostępniaj. Po więcej na temat pozycjonowania sklepu internetowego, powiększania sprzedaży i promocji w sieci zapraszam do kategorii e-commerce.
Udostępnij treść:
Jeden komentarz