Polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków na świecie. Polacy pokochali zakupy w Internecie, równie chętnie korzystają z usług finansowych online. Nie zawsze jednak klienci sklepów internetowych wiedzą, co ma wpływ na bezpieczeństwo dokonywanych przez nich transakcji.

Bezpieczeństwo zakupów internetowych

Dobry sklep internetowy to sklep, w którym zakupy robili inni klienci. Sklep powinien posiadać regulamin zakupów, zawierający informacje związane z możliwością reklamowania produktów oraz ich zwrotem. Warto również sprawdzić dane kontaktowe właściciela sklepu, przy czym nie wystarczy jedynie udostępnienie formularza kontaktu.

Sama transakcja zakupu nie powinna się wiązać ze szczególnymi zagrożeniami.

Natomiast jeśli zakupów może dokonać jedynie zarejestrowany klient, który musi się zalogować, wówczas ważne się staje szyfrowanie danych klientów, co w praktyce oznacza konieczność sprawdzenia, czy adres strony internetowej rozpoczyna się od https oraz czy widnieje symbol kłódki, która potwierdza bezpieczne połączenie.

Czytaj również  W Krakowie, 23 października 2015 br., odbędzie się po raz drugi Forum Nowych Japońskich Technologii

Kolejnym ważnym elementem zakupów są bezpieczne metody płatności. Sklep powinien udostępniać różne metody płatności, przy czym coraz częściej za najbezpieczniejsze należy uznać płatności z użyciem kart płatniczych i przelewów, obsługiwane przez zewnętrznych agentów rozliczeniowych.

Takie rozwiązanie gwarantuje, że właściciel sklepu nie pozna numeru rachunku bankowego czy numeru karty klienta. Jeśli w danym sklepie robimy zakupy po raz pierwszy, zdecydowanie korzystniejsze jest dokonanie zakupów z opcją płatności przy odbiorze.

Taka metoda bywa droższa, jednak zabezpiecza klienta na wypadek skorzystania z usługi nierzetelnego sprzedawcy. Gdy zakupy dokonywane są na komputerze, z którego korzystają również inni, wówczas nie wolno zapisywać żadnych haseł, danych dostępu, a po dokonaniu zakupów należy się wylogować ze sklepu.

Czytaj również  Piłkarskie e-sklepy nie grają fair. Część z nich wprowadza konsumentów w błąd

Zarządzanie sklepem internetowym

Nieco inaczej sytuacja może wyglądać po stronie sprzedawcy, który nie musi samodzielnie zarządzać własną witryną, choć to on podejmuje decyzje co do metod płatności czy preferowanych form wysyłki. Coraz popularniejszy jest hosting reseller, który pozwala na zarządzanie większą liczbą kont użytkowników, stron internetowych oraz samymi domenami. Pozwala to na przejęcie przez firmy zewnętrzne obsługi hostingowej oraz zapewnienie dostępności sklepu bez względu na obciążenie witryny internetowej.