Dzięki dynamicznemu rozwojowi rozwiązań internetowych, przygotowanie e-sklepu jest obecnie bardzo proste. Nawet osoby, które nie posiadają należytego przygotowania informatycznego mogą go otworzyć – wystarczy skorzystać z mnóstwa dostępnych w sieci szablonów, które na kilka sposobów dopasują się do proponowanej przez nas oferty.

Samo stworzenie serwisu jest jednak zadaniem najłatwiejszym. Po jego uruchomieniu przed właścicielami stawiane jest bowiem zadanie dotarcia do potencjalnych klientów i przekonania ich o zakupie dostępnych produktów. Za proces ten odpowiadają działania marketingowe oraz tak zwany User Experience (UX), który powinien zostać uwzględniony jeszcze na etapie projektowania koncepcji sklepu.

Od czego zależy zadowolenie klientów?

Zagadnienie to związane jest bowiem z całością doświadczeń, jakie użytkownik wynosi w ramach korzystania z narzędzia internetowego. Mówiąc krótko, chodzi o zadowolenie naszych odbiorców z budowy i działania e-sklepu. Na owe zadowolenie składa się wiele czynników, spośród których wymienić należy przede wszystkim estetykę strony, wygodę korzystania, nawigację po jej zasobach, responsywność oraz brak błędów.

W założeniu, wszystkie te czynniki mają wpływać na ogólnie pojętą skuteczność witryny. Oczywiście istotne jest również to, aby na potrzeby naszych użytkowników odpowiadać na bieżąco. UX będzie więc procesem bardzo dynamicznym, rozwijanym wraz z rozwojem samego sklepu.

Czytaj również  Kolekcja ponad stu teł i tekstur na Twoją stronę lub grafikę

Ważne jest też zatrudnianie dobrego copywritera. Po więcej w artykule:

Copywriter ceny. Ile kosztuje zatrudnienie copywritera?

Podstawowym problemem związanym z User Experience jest jednak poważna trudność w dokładnym zmierzeniu zadowolenia naszych klientów. Zaprojektowanie wszelkich rozwiązań dostępnych na stronie będzie więc wiązało się z pewnym ryzykiem, które musi zostać wkalkulowane w naszą działalność.

Metody badawcze

Chcąc zredukować ryzyko błędnych decyzji, w dziedzinie User Experience wyodrębniona została osoba dziedzina, która związana jest z przeprowadzaniem wszelkich możliwych badań i testów w oparciu o UX.

Mają one na celu weryfikację i ocenę rozwiązań, na które się zdecydowaliśmy oraz ewentualne wprowadzenie zmian eliminujących błędy i poprawiających ogólną użyteczność serwisu. Aby jednak wspomniane badania miały sens, muszą one zostać przeprowadzone na konkretnej grupie docelowej, którą się interesujemy. Dopiero po dokładnym zbadaniu skuteczności naszego e-sklepu zyskamy wiedzę niezbędną do dalszej działalności.

Czytaj również  Nie róbcie z SEOwca wariata! (Wpis żartobliwy)

Zagadnienie User Experience bardzo często wspierane jest przez inną dziedzinę, zwaną Conversion Rate Optimization (optymalizacja współczynnika konwersji). W jej przypadku podstawowym wyznacznikiem użyteczności i skuteczności sklepu internetowego jest właśnie współczynnik konwersji. Określa on liczbę internautów, którzy odwiedzili nasza stronę, a następnie, motywowani dostępną ofertą oraz czytelnością sklepu, dokonali zakupów. Współczynnik ten określany jest miedzy innymi za pomocą testów A/B, które polegają na zestawieniu dwóch wersji strony i wyborze tej, która w większym stopniu spełnia początkowe założenia.

Jak więc widzimy, wszelkiego rodzaju wskaźniki UX są trudne do oszacowania. Wszystko to sprawia, że prowadzenie sklepu internetowego z myślą o doświadczeniach i wrażeniach użytkowników związane jest z długotrwałą i systematyczną pracą, wspieraną wszelkimi metodami testowymi.

Źródła:

http://sylwesterjezierski.pl/audyt-ux-templatka-sklepu-internetowego-szablon-oceny-excel/