Druk wielkoformatowy jest wykorzystywany do wydruków cyfrowych o dużej powierzchni np. banerów reklamowych, roll-upów lub billboardów. Tego rodzaju druk jest najczęściej wykorzystywany do celów reklamowych, ale nie tylko. Znajduje też zastosowanie w tworzeniu materiałów informacyjnych, fotobrazów i fototapet.
Cechy druku wielkoformatowego
Druk wielkoformatowy umożliwia drukowanie obrazu o dużych wymiarach na różnego rodzaju podkładzie, dlatego jest wykorzystywany głównie do celów reklamowych i promocyjnych, zarówno indoor, jak i outdoor. Nie ma jednej metody druku wielkoformatowego. Do najpopularniejszych technologii należą:
- druk solwentowy
- druk UV
- druk cyfrowy
Druk solwentowy i UV umożliwiają otrzymanie wydruku o bardzo dobrej jakości, odpornego na działanie czynników zewnętrznych, w tym niskiej lub wysokiej temperatury. Z kolei technika druku cyfrowego przygotowuje materiał do wydruku i umieszcza go na nośniku cyfrowym. Zastosowana technologia zależy od rodzaju i przeznaczenia wydruku. Footobrazy są drukowane na płótnie, a materiały reklamowe przeznaczone do wyklejenia płaskich powierzchni drukuje się na folii monomerycznej. Rodzaj podłoża do druku wielkoformatowego jest niemal nieograniczony (szkło, plexi, papier, folia itp.), dlatego wykorzystywanie go do celów reklamowych jest tak popularne.
Druk wielkoformatowy pozwala na dotarcie do dużej liczby odbiorców i jednocześnie jest stosunkowo tanim materiałem reklamowym. Odpowiednio zaprojektowany druk jest dobrą reklamą, oraz formą autoprezentacji (na przykład za pomocą roll-upów) na targach lub spotkaniach branżowych.
Na co zwrócić uwagę drukując w dużym formacie?
Druk wielkoformatowy najczęściej pełni rolę reklamy zewnętrznej lub wewnętrznej, dlatego należy starannie przygotować materiał do druku. Nieścisłości umieszczone na plakacie lub billboardzie mogą negatywnie wpływać na odbiór reklamy, a ewentualne błędy techniczne nie są pozytywnie odbierane przez potencjalnych klientów. Jeżeli nasza wydruk ma zawisnąć w miejscu, gdzie będzie narażony na uszkodzenia, warto pomyśleć o dodatkowym zabezpieczeniu w postaci laminowania.
Przed dostarczeniem materiału do drukarni, trzeba spytać o wymagany format oraz właściwości pliku. Najczęściej przyjmowanym plikiem jest pdf w przestrzeni barwnej CMYK, ponieważ właśnie w tej przestrzeni pracują drukarki. Warto pamiętać, że obraz RGB po wydruku może znacząco się różnić od obrazu wcześniej widzianego na ekranie monitora.
Parametry techniczne zawsze warto skonsultować z pracownikami drukarni, którzy ocenią jakość materiału oraz zaproponują ewentualne poprawki.
Podsumowanie
Druk wielkoformatowy jest popularnym i nowoczesnym sposobem na stworzenie wielkopowierzchniowych materiałów reklamowych lub informacyjnych. Cechuje się wysokim stopniem trwałości (w tym odpornością na uszkodzenia mechaniczne i promienie UV) oraz nieograniczonymi możliwościami w kwestii podłoża. Wydrukowanie reklamy na dowolnym nośniku np. na rolecie, pozwala łączyć różne funkcjonalności przedmiotów i umieszczać reklamy w nieoczywistych miejscach.
Techniki drukowania produktów wielkoformatowych umożliwiają uzyskanie efektu wysokiej jakości, niezależnie od materiałów i formy reklamy oraz jej przeznaczenia. Dobór odpowiedniej technologii zależy od docelowego miejsca, w którym ma stanąć lub zawisnąć materiał reklamowy, a także przewidywanego okresu jego żywotności.
Partner wpisu: https://copygeneral.pl/