Czy pozycjonowanie stron to spam?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo złożona. By zrozumieć cały pojęcie wybrałem kilka pytań pomocniczych, które odpowiednio nakierują Nas na meritum.

Czy marketing jest moralny?

Na samym początku marketing polegał na prostym dostarczeniu informacji do swojego potencjalnego nabywcy. Dystrybuowaliśmy informację jaki mamy towar, w jakiej cenie i w jakim miejscu.

Zwykły rynek a na nim prapradziadek Sylwesterus: „3 świeże ryby, na miejscu, 2 denary od sztuki”.

Jednakże we współczesnych czasach mamy do czynienia z o wiele bardziej skomplikowanymi procesami. Sięgając do źródeł akademickich, można wspomnieć np. o strategii 5P, a nawet 7P.

Produkt-Dystrybucja-Ludzie-Miejsce-Świadectwo Materialne-Proces-Cena.

Nie wchodząc w szczegóły, nie wygląda to na coś wielce niemoralnego? Skąd ta cała niechęć. Głównym powodem jest to, że w wielu przypadkach nie wystarczyło zaspokojenie popytu czyt. potrzeb innych ludzi. Zaczęto kreować potrzeby, których wcześniej nie było.

Więcej o temacie w artykule : Etyka marketingu oraz  Moralny wymiar reklamy

Marketing zostaję kojarzony z wszechobecną i niechcianą reklamą. Zaczęto manipulować, działać na niskich emocjach i pobudkach. Moda, trendy, zazdrość, rozdmuchany konsumpcjonizm itd. – i te całe hipisowskie gadanie 🙂

“We buy things we don’t need with money we don’t have to impress people we don’t like.”

“Kupujemy rzeczy, których nie potrzebujemy, za pieniądze, których nie mamy, by zaimponować ludziom, których nie lubimy”.
Dave Ramsey

Co ma do tego pozycjonowanie?

No właściwie tylko tyle, że nie wygląda przy tym wszystkim tak bardzo źle. To zwykłe dostarczenie informacji o produktach czy firmie i to osobie zainteresowanej usługą.

Czy pozycjonowanie to nielegalna manipulacja?

Przy tym punkcie warto wspomnieć, że Google to największa prywatna agencja marketingowa na świecie. Realizująca swoje prywatne interesy.

Zazwyczaj pierwszym etapem przed przystąpieniem do linkbuldingu (zdobywanie linków), jest optymalizacja, (czyli SEO).

Jako że czasy spamierskiego key-density powoli odchodzą do lamusa, proces SEO polega głównie na poprawieniu struktury strony, dodaniu nagłówków, meta tagów, słów kluczowych, contentu (tesktów) oraz przyśpieszenie jej działania. Kolejny etap to lepsze lub gorsze linkowanie.

Wrócmy do bardziej ogólnej rozkminy. Jaka w tym manipulacja, że będąc mechanikiem w Olsztynie, nasza strona wyświetli się na pierwszym miejscu pod hasłem „mechanik Olsztyn”.

Google nigdy nie będzie w stu procentach sprawiedliwe. Trzeba mu trochę pomóc.

 Dlaczego na wszystkie frazy w Polsce związane z usługami medycznymi ma wyświetlać się duży podlinkowany portal np. znanylekarz.pl zamiast stron lokalnych prywatnych gabinetów. (tu problem rozwiązują nieco Google Maps z adresami oraz geolokalizacja).

W Internecie więksi stają się jeszcze więksi a mali jeszcze mniejsi. Jak w życiu.

Oto przykład: How 16 Companies are Dominating the World’s Google Search Results

Czy linkbulding to spamowanie?

Ja o tym myślę zawsze w pewnym ciekawym kontekście. Miejscówkę (zewnętrzna strona, na której można zdobyć linka) można potraktować, jako zaproszenie na domówkę.

Wymieńmy 5 rodzajów miejsc:

  • Przed wejście stoi ochroniarz i trzeba zapłacić za wejście. To są miejsca płatne. Zwykle moderowane. Nie gwarantuję to jednak udanej imprezy 😉
  •  Domówka z gospodarzem. Można na nią pójść wypić piwko i wrócić do domu. Jak zaczniesz rozrabiać, to gospodarz wygoni. – To miejsca, na których możesz zostawić dobrego darmowego linka i są moderowane.
  • Domówka bez gospodarza. Można na nią pójść wypić piwko i wrócić do domu. Czasem zamienia się w to Project X (miejscówka zostaję zaspamiona), ale nie musi.
  • Rozwalająca się chata. To miejsca, w które możesz dodać darmowego linka i nawet z automatu, ale nie chcesz.
  • Domówka u przyjaciół. Wymiana linkami ze znajomymi z branży. Podlinkowane ciekawych artykułów, linki naturalne.
  • Oraz ten najbardziej spamowe, czyli, wybijamy okno, wchodzimy na chatę i robimy imprezę. Cegła to narzędzia do spamowania z recaptcha, wszystkie link injection i inne ciekawe rzeczy.

Podsumowanie

Pozycjonowanie jest moralne tak samo, jak wszystkie inne działania promocyjne.

SEO (optymalizacja) w dzisiejszych czasach nabiera kolorów i działa już praktycznie tylko na korzyść użyszkodników.

Linkbulding? Wszystko zależy od nas. To ty zdecydujesz w jak sposób chcesz działać i jakich środków zamierzamy do tego użyć.
Fakt, fach ten to  nie jest  ratowanie dzieci w Afryce, jednak w porównaniu z  podprogowymi reklamami telewizyjnymi czy tołkowaniem 1000 razy sloganów reklamowych w radio to te „nasze pozycjonowanie” nie wygląda tak źle…

Jak zwykle, zapraszam do dyskusji i komentowania!

3 komentarze

  • Pozycjonowanie jest działaniem marketingowym, więc dlaczego miałoby być niemoralne? Jeśli jest dodatkowa możliwość pozyskiwania klientów to powinniśmy z niej skorzystać, aby nie zostać w tyle 🙂

  • Mój tweet z Twoim artykulem mial ponad tysiác wejsc pierwszego Dnia po udostépnieniu. To chwytliwy Tytul zapewne spowodowal. Gratulujé wpisu ( i Tytulu oczywiscie). Pzdr i dziékujé.

  • Pozycjonowanie jest niemoralne jedynie wtedy gdy produkty/uslugi ktore promujemy sa niemoralne. Poza tym to zwykly marketing.

Dodaj komentarz