Czym jest e-mail marketing?

Proces ten wiąże się z dostarczaniem wiadomości o treściach komercyjnych grupie ludzi korzystających z poczty e-mail. W tym znaczeniu każdy e-mail wysłany potencjalnemu konsumentowi może być uznawany jako e-mail marketing. Co jest niezbędne przedsiębiorcy, by zacząć go uprawiać? Przede wszystkim niezbędne jest korzystanie z poczty elektronicznej, dzięki której możliwe jest wysyłanie reklam, wszelkiego rodzaju wniosków biznesowych, zabieganie o kupno przez konsumentów nowego produktu lub usługi, jak również prośby o wsparcie finansowe. Termin e-mail marketing odnosi się do wysyłania wiadomości elektronicznych, których celem jest zachęcenie obecnych lub potencjalnych konsumentów do nawiązania relacji z handlowcem, którym może być nie tylko przedsiębiorca, jak również duża firma.

Co można osiągnąć, dzięki korzystaniu z e-mail marketingu?

Przede wszystkim wykorzystuje się go jako narzędzie do budowania świadomości marki, co pozwala przedsiębiorcy mieć pewność, że coraz więcej ludzi zna nie tylko nazwę firmy, jak również wiedzą, czym się zajmuje. Kolejną korzyścią jest zdobywanie zaufania potencjalnych konsumentów, dzięki czemu będą bardziej skłonni skorzystać z oferowanych przez daną firmę usług. Ten nowoczesny proces marketingowy pozwala również pozyskiwać lojalnych klientów, którzy dzięki systematycznym działaniom marketingowym będą korzystać z przygotowanych dla nich ofert.

Według raportu z badań przygotowanego przez Madison Logic w kwietniu 2014 roku wynika, że co godzinę wysyła się 122 miliardy maili, co potwierdza ogromną popularność tej formy komunikacji. Bez wątpienia wpływa to na e-mail marketing.

Jakie wiadomości można uznać za narzędzie tej formy promowania się w Internecie?

Pierwszą formą promowania się za pośrednictwem poczty elektronicznej są wiadomości transakcyjne. Najczęściej bazują one na nawiązanej już przez konsumenta relacji z przedsiębiorstwem. Aby mail został sklasyfikowany jako wiadomość transakcyjna powinien spełniać następujące wymagania: musi mieć związek z transakcjami komercyjnymi, czyli umożliwiać je, uczestniczyć w nich lub po prostu je potwierdzać , a adresat zgodził się wcześniej na nawiązanie kontaktu mailowego z jego nadawcą.

Czytaj również  Darmowe projekty stron sklepów E-commerce które musisz zobaczyć!

Co zawierają wiadomości transakcyjne?

Najczęściej dotyczą one zawartości koszyków zapełnianych w sklepach internetowych, wiadomości resetujących hasła internetowe, potwierdzeń złożenia zamówienia lub kupna produktów, statusów realizacji zamówienia, ponownego zamówienia, a także różnorodnych potwierdzeń i pokwitowań. Przytoczone rodzaje wiadomości transakcyjnych pozwalają nie tylko zaangażować konsumentów, jak przede wszystkim na bieżąco ich informować.

Drugim rodzajem marketingu uprawianego za pośrednictwem e-maili są wiadomości bezpośrednie. Wiążą się z wysyłaniem maili wyłącznie w celu nadawania treści promocyjnych jak np. poinformowanie o rozpoczęciu się specjalnej oferty lub udostępnienie katalogu konkretnych produktów. Przeważnie firmy tworzą listę konsumentów lub konkretnych adresów mailowych, aby bezpośrednio wysyłać wiadomości o treściach promocyjnych. Warto wiedzieć, że istnieją firmy, które oferują wynajmowanie sporządzonych list adresów e-mail.

Czytaj również  Gadżety reklamowe – klasyka, która świetnie sprawdza się w erze internetu

Czy można porównać wiadomości promocyjne dostarczane do tradycyjnej skrzynki pocztowej do e-mail marketingu?

E-mail marketing uznawany jest za jedną z najbardziej efektywnych taktyk marketingowych. Niekwestionowaną zaletą wysyłania materiałów promocyjnych drogą elektroniczną jest zwrot poniesionych kosztów, który możliwy jest dzięki śledzeniu efektywności podejmowanych działań. E-marketing jest również nieporównywalnie tańszy i szybszy niż korzystanie z usług tradycyjnej poczty, której usługi wymagają poniesienia większych kosztów. Kampania prowadzona drogą pocztową jest również o wiele bardziej czasochłonna. W tym przypadku materiały promocyjne muszą zostać przygotowane do druku oraz dostarczenia (specjalne opakowania, nalepki adresowe, znaczki itd.). Bezpośrednie wiadomości marketingowe pozwalają również częściej uzyskać odpowiedź od adresatów, co stanowi niekwestionowaną zaletę e-marketingu.