Marketing to jeden z obszarów działalności firm, w którym sztuczna inteligencja powoduje ogromne zmiany. Jeśli specjaliści ds. reklamy, graficy, copywriterzy, czy social media managerowie nie korzystają dziś z rozwiązań AI, tracą mnóstwo korzyści, które zapewnia ta rewolucyjna technologia. Sprawdź, jak możesz wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w swoim biznesie, zwłaszcza w obszarze związanych z marketingiem.
Czym jest marketing AI?
Sztuczna inteligencja w marketingu umożliwia automatyzację wielu procesów, począwszy od dostosowywania treści do indywidualnych preferencji odbiorcy, a skończywszy na optymalizacji działań promocyjnych. Analizując ogromne ilości danych, marketing AI wyciąga istotne spostrzeżenia, dotyczące zachowań konsumentów, co stanowi cenny zasób informacji dla marketerów. Niemniej jednak, warto podkreślić, że marketing AI to jedynie narzędzie wspomagające, a jego skuteczność zależy w dużej mierze od umiejętności oraz wiedzy profesjonalistów, zajmujących się marketingiem.
W Media Project Group znajdziesz ekspertów, którzy wdrożą rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji w Twojej firmie lub zaproponują profesjonalna obsługę marketingową z wykorzystaniem AI. Ostateczny sukces tkwi w harmonijnym połączeniu zaawansowanej technologii z kreatywnością i strategicznym podejściem do działań promocyjnych.
Jak można wykorzystać AI w marketingu firmy?
Przykładów zastosowania sztucznej inteligencji w marketingu jest mnóstwo, ponieważ coraz więcej biznesów korzysta z niej, aby ulepszyć w swojej komunikacji niemal wszystko – od postów w mediach społecznościowych, po kampanie reklamowe w Google. Oto kilka przykładów wykorzystania AI:
1. Segmentacja odbiorców
Ludzie chętnie udostępniają dziś wiele danych na swój temat. To raj dla marketerów, którzy na takich danych pracują. Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje proces segmentacji odbiorców, umożliwiając zaawansowane podziały na grupy docelowe. Dzięki analizie cech, zainteresowań oraz zachowań klientów, Twoja firma może lepiej targetować swoje kampanie marketingowe, co skutkuje bardziej efektywnymi działaniami i większym zaangażowaniem odbiorców. Wykorzystać możesz do tego takie narzędzia, jak Salesforce czy HubSpot.
Świetnym przykładem segmentacji odbiorców z wykorzystaniem AI jest Netflix i Spotify. Firmy te stosują sztuczną inteligencję do zrozumienia zainteresowań filmowych lub muzycznych użytkownika, historii zakupów, lokalizacji, interakcji z oferowanymi materiałami itd., a następnie tworzą spersonalizowane playlisty oraz rekomendacje. To z kolei zatrzymuje odbiorcę w danym serwisie czy aplikacji i wpływa na wydłużenie czasu użytkowania.
2. Generowanie treści
Jednym z najnowszych trendów w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji w marketingu jest generowanie treści przy użyciu zaawansowanych platform – np. ChatGPT od OpenAI. Dzięki niemu zaoszczędzisz czas i pieniądze, tworząc różnorodne formy treści, takie jak artykuły blogowe, teksty na strony internetowe czy e-maile.
Jeśli nie chcesz zatrudniać kolejnych grafików, możesz również wykorzystać narzędzia AI do kreowania obrazów, takie jak: DALL-E3, Midjourney czy Canva. Wystarczy prosta instrukcja (prompt), by w kilkadziesiąt sekund stworzyć grafikę w niemal dowolnej tematyce.
3. Obsługa klienta
Jednym z zastosowań AI w marketingu, które widzimy od lat, są chatboty. Stworzone przy użyciu przetwarzania języka naturalnego (NLP), mogą szybko rozwiązywać problemy klientów, odpowiadać na powtarzające się pytania i nie tylko – interaktywnie komunikują się z klientami, niezależnie od etapu podróży zakupowej.
Ostatnio głośno było o fintechu Klarna, która chatbotem opartym na sztucznej inteligencji zastąpiła ponad 700 pracowników z działu call center. Według szefów tej firmy, AI może obsłużyć 2/3 wszystkich czatów z klientami. To brutalny z punktu widzenia pracowników przykład, ale na konkurencyjnym rynku trzeba szukać rozwiązań, które pozwolą zaoszczędzić pieniądze i podnieść efektywność biznesu.
Jakie są najważniejsze korzyści wykorzystania AI w marketingu?
Jedną z najistotniejszych zalet sztucznej inteligencji w działaniach marketingowych jest zwiększenie zwrotu z inwestycji (ROI). AI umożliwia precyzyjną analizę danych, co pozwala marketerom kreować kampanie lepiej dostosowane do oczekiwań i preferencji swojej grupy docelowej. Dzięki temu zoptymalizowane kampanie generują większe zyski, skracając jednocześnie czas i zasoby potrzebne na opracowanie materiałów reklamowych oraz ich wdrożenie.
Kolejną istotną korzyścią jest poprawa relacji z klientami. Sztuczna inteligencja umożliwia tworzenie spersonalizowanych doświadczeń oraz pozwala szybciej rozwiązywać problemy odbiorców oferty Twojej firmy. AI potrafi również dostarczać indywidualnie dostosowane rekomendacje, co zwiększa zaangażowanie i lojalność klientów. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji doskonale wpisują się w erę marketingu, w której mierzalność oraz efektywność są kluczowe dla osiągnięcia biznesowego sukcesu.
Autorem artykułu jest Damian Smal, zarządzający wieloma znanymi markami (eXtreme design system, Media Project Group, ecoONme i inne). Wspiera on przedsiębiorców w zakresie marketingu internetowego, mediów społecznościowych, brandingu i promocji.