Jakich słów kluczowych w pozycjonowaniu nie wybierać?

Odpowiednio przygotowaną stronę da się, z lepszym bądź gorszym efektem, wypozycjonować na praktycznie każdą frazę. Warto jednak nieraz zadać sobie pytanie, czy jest sens pozycjonowania na dane słowa kluczowe lub czy przy doborze innych, efekt nie będzie lepszy. Oto krótki poradnik, jakich błędów unikać, dobierając słowa kluczowe do pozycjonowania swojej strony internetowej.

Zasięg geograficzny

Dla osiągnięcia lepszych oraz wymiernych rezultatów często do słów kluczowych dodaje się np. nazwę miejscowości. Jak najbardziej ma to sens – po co Twojej usługi ma szukać ktoś, kto z racji innego miejsca zamieszkania, nie będzie mógł z niej skorzystać. Należy jednak uważać, aby nie popaść przy tym w lekki absurd. Jeśli firma ma większy zasięg działania i zaczniemy wypisywać kolejno nazwy miejscowości: Szczecin, Gdańsk, Łomża, Oborniki Wielkopolskie, Szczecinek, Myślenice, Wąchock, Grzmiąca, Wargowo, Kwieciszewo oraz jeszcze kilkanaście innych miast to z ułatwienia pozycjonowania Twojej strony zrobi się jedynie utrudnienie. Pamiętaj o tym, że nazwa każdego z tych miast powinna znaleźć się w treści Twojej witryny, najlepiej więcej niż jeden raz. Przyznaj, że wymienienie obok siebie kilkunastu nazw miejscowości będzie wyglądać dość dziwnie. Poza tym działania pozycjonera będą po prostu trudniejsze i, co prawdopodobne, mniej efektywne. Jeśli działasz tak szeroko, to może warto wypisać jedynie miejscowość, gdzie masz siedzibę, plus nazwy województw lub regionów, gdzie pracujesz? Pomyśl o tym, z których miejscowości masz najwięcej klientów i być może właśnie tam skieruj główne działania pozycjonerskie lub też przeciwnie – zdobądź klientów tam, gdzie dotychczas ich nie miałeś. Nie wypisuj wszystkich nazw, jakie znajdziesz na mapie!

Konkurencja

Często spotyka się próby pozycjonowania na słowa kluczowe bezpośrednio powiązane z firmami konkurencyjnymi. Nie będzie z tym problemu, jeśli jest to jedynie np. nazwa branży lub typu produktu. Gorzej sprawa wygląda, gdy sprzedając buty Adidas, zaczniesz gonić konkurencję w Google pod hasłem „Nike”. Po pierwsze, znów pojawi się problem, że daną nazwę trzeba będzie umieścić w nagłówkach i innych treściach na Twojej stronie. W jaki sposób chciałbyś to zrobić? Nie wiadomo, a na pewno nie będzie wiedzieć tego pozycjoner, dla którego będzie to bardzo trudne zadanie. Po drugie, takim działaniem możesz osiągnąć efekt przeciwny do zamierzonego. Nawet jeśli wypozycjonujesz swoją stronę i klient wejdzie dzięki temu na nią, szybko może zorientować się w tym, że został po prostu oszukany. Nie znajdując tego, czego poszukiwał, prawdopodobnie wyjdzie z Twojej witryny i nigdy więcej na nią nie wejdzie. A nie o to przecież chodziło, prawda?

Błędy językowe

Wybierając frazy, które zawierają w sobie błędy, w żaden sposób nie zwiększasz prawdopodobieństwa wejścia klienta na Twoją stronę. To, że można się wypozycjonować również na wersję danego wyrazu z błędem już od wielu lat po prostu nie działa. Ludzie wciąż oczywiście popełniają takie błędy podczas używania wyszukiwarki. Google eliminuje jednak możliwość niewłaściwego wyszukiwania w ten sposób. Dlaczego ktoś, kto jest w topie w wynikach, ma nie dostawać klientów tylko dlatego, że Ci źle wpisali nazwę firmy, czy branży? Skutecznie działa autokorekta w Google, wyszukiwane frazy są też dopasowywane do tych, które są często wpisywane w wyszukiwarkę. Nie stworzysz już alternatywnych wyników wyszukiwania, nie zawierając polskich znaków w wyrazie, a możesz jedynie wywrzeć mało profesjonalne wrażenie na kliencie, który błędy w słowach kluczowych na Twojej stronie zdoła wychwycić.

Opisane przykłady są tak naprawdę jedynie zasygnalizowaniem tematu i próbą przemyślenia tych najczęstszych błędów, jakie popełnia się przy doborze pozycjonowanych słów kluczowych dla strony. Jak widać, jest to sprawa złożona i na pewno niełatwa. Zawsze warto dobrze zastanowić się nad wybranymi frazami, zamiast wypisać je duszkiem na kolanie i przekazać pozycjonerowi. Zaplanowanie i przeanalizowanie działań SEO na pewno Wam nie zaszkodzi.

Autor artykułu
Autorem artykułu jest Web Lider – agencja interaktywna oferująca pozycjonowanie stron i kampanie Google AdWords.

Dodaj komentarz