Wiemy ile kosztowały antyaborcyjne billboardy!

40 000 godzin pomocy psychologicznej lub 1620 tygodni turnusów rehabilitacyjnych. Tyle do 1 lutego “kosztowały” antyaborcyjne billboardy.

– tylko do 1 lutego 2021 roku Fundacja Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara mogła wydać nawet 5.5 mln PLN na nośniki reklamowe przedstawiające grafikę z płodami i plakaty z napisem “kochajcie się mamo i tato” (źródło: Dom mediowy Media People na podstawie danych z Kantar Media)

– kwota “rate card” w okresie od listopada 2020 do końca stycznia 2021 (czyli cennikowa przed rabatami) to 17 242 585 zł netto (bez VAT).

– estymacja tej kwoty oraz jej przedstawienie w kontekście niezbędnych dla osób z niepełnosprawnością świadczeń to wspólna inicjatywa dwóch twórczyń internetowych – Martyny Kaczmarek, Pauliny Zagórskiej przy współpracy z niezależnym domem mediowym Media People.

– pierwsze billboardy zaczęły pojawiać się jesienią 2020 roku, po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie jednej z trzech przesłanek prawnej dostępności aborcji, prawdopodobnie jako odpowiedź na ogólnokrajowe protesty w tej samej sprawie.

– w ostatnich tygodniach pojawiły się również billboardy “kochajcie się mamo i tato” promujące stowarzyszenie Sychar, których fundatorem również jest Fundacja Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara (wg Sychar).

jaka kwota została finalnie zakontraktowana objęte jest tajemnicą handlową.

Należy założyć, że Fundacja świadomie negocjowała koszty i uzyskała poziom rabatów taki jak profesjonalny rynek, który specjalizuje się w zakupach i negocjacjach. Jeśli tak jest, to kwota po rabatach przeznaczona na zakup mediów wg estymacji domu mediowego Media People to 5 172 776 złotych netto oraz dodatkowe ok. 8% (413 tys. złotych netto) na produkcję plakatów do wyklejenia. Łącznie 5 585 776 złotych netto.

– w odniesieniu do celów fundacji z wpisu do KRS, 5 585 776 zł (plakaty z płodami, plakaty “kochacie się mamo i tato) to przykładowo ekwiwalent (każda pozycja z listy sumuje się do ok. 5 585 000 zł)

  • rocznego dożywienia 4655 dzieci (wg stawek poznańskiego MOPR z czasu pandemii: 200 zł/mc, tj. 1200 zł/rok).

Źródlo: https://tvn24.pl/polska/czy-jadles-dzis-obiad-sprawdzamy-co-sie-dzieje-z-dziecmi-ktore-dostawaly-posilki-w-szkolach-4522639https://www.medonet.pl/psyche,psychoterapia—ile-to-kosztuje-,artykul,1735527.html

lub

  • rocznej terapii indywidualnej dla 831 rodziców ciężko chorych dzieci (140 zł x 4 spotkania miesięcznie = 560 zł/miesiąc, 6720 zł/rok)

lub

  • rocznej terapii dla 612 par (190 zł x 4 spotkania miesięcznie = 760 zł/miesiąc, 9120 zł/rok)

lub

  • rocznej terapii dla 582 rodzin (200 zł x 4 spotkania (jedno tygodniowo) = 800 zł/miesiąc, 9600 zł/rok

źródło: https://www.medonet.pl/psyche,psychoterapia—ile-to-kosztuje-,artykul,1735527.html

lub

  • wypożyczenia 4702 specjalistycznych łóżek rehabilitacyjnych na okres 1 roku (miesiąc: 99 zł, 1188 zł/rok)

źródło: http://lozkorehabilitacyjne.pl/#msc137

lub

  • kupno 1868 sztuk specjalnego wózka dziecięcego dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym: 2990 zł

źródło: https://www.orteo.pl/wozki-inwalidzkie/specjalny-wozek-inwalidzki-dla-dzieci-vitea-care-drvg0e?from=listing

lub

  • zakup 186 ultrasonografów

źródło: sonoscapepolska.pl

lub

  • 1640 tygodniowych turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci z trisomią

źródło: https://www.polanika.pl/turnus-dla-dzieci-zespolem-downa/

lub

  • budowa i wyposażenie 124 placów zabaw

(średnia cena 45 000)

źródło: https://activeline.eu/koszt-postawienia-placu-zabaw/

Ile może kosztować opieka nad ciężko chorym dzieckiem?

Magdalena Jutrzenka, mama Alexa Jutrzenki (najwyższa zebrana kwota na siepomaga.pl: ponad 9 000 000 na terapię genową przy SMA), oszacowała miesięczny koszt opieki nad chorym synkiem, rehabilitacji i leczenia na 6600 zł: osteopatia (170 zł), Vojta (200 zł), Bobath (1280 zł), basen (936 zł), profesjonalna opiekunka-fizjoterapeutka (ok. 4000 zł, w zależności od miesiąca).

Za pieniądze z plakatów Alex miałby zapewnioną opiekę na ponad 70 lat.

ze względu na zintensyfikowane działania fundacji w ostatnich tygodniach wartość wynajętych nośników na dzień dzisiejszy (11. marca 2021 roku) jest z pewnością jeszcze większa, jednak dostęp do tych danych na dzień dzisiejszy jest ograniczony

– fundacja Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara to organizacja pozarządowa założona w grudniu 2018 roku. Jednym z trzech członków jej zarządu jest Mateusz Kłosek (97 miejsce na liście 100 najbogatszych Polaków wg Forbes), prezes firmy Eko-Okna, która figurowała w 2020 roku na liście magazynu Forbes – 100 największych firm prywatnych w Polsce.

– pośród 21 celów statutowych fundacji (z wpisu do KRS) możemy znaleźć, m.in.: dożywianie dzieci, wspomaganie edukacji dzieci i ich rodzin, wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg czy działalność wspomagająca kult religijny oraz rozwój duchowy.

– wcześniej koszty próbowała oszacować też redakcja Newsweeka (Agnieszka Żądło, Wiemy, ile mogła kosztować billboardowa kampania „płodowa” https://www.newsweek.pl/polska/spoleczenstwo/ile-mogla-kosztowac-billboardowa-kampania-plodowa-fundacji-nasze-dzieci-co-o-niej/bymlt9k z 8 lutego 2021). Obliczony koszt: ok. 4,5 miliona złotych.

estymacji kwoty wydanej przez ww. fundację dokonał niezależny dom mediowy Media People, na podstawie danych z Kantar Media, które jest jedynym profesjonalnym standardem do monitoringu wydatków reklamowych w Polsce i dostarcza danych dotyczących wszystkich reklamodawców umieszczających reklamy w największych firmach outdoorowych. Narzędzie to jednak nie monitoruje mniejszych, regionalnych dostawców lokalnych nośników reklamowych.  

o Martynie Kaczmarek:

 działaczka społeczna, aktywistka na rzecz równouprawnienia, feministka. Prowadzi konto na portalu społecznościowych Instagram (@martynakaczmarek), które obserwuje 35 tysięcy osób. (https://www.instagram.com/martynakaczmarek/).

o Paulinie Zagórskiej:

aktywistka, feministka. Prowadzi konto instagramowe @doktorkanieuczka (43 tysiące obserwujących) o tematyce społeczno-lewicowej.

Dodaj komentarz