E-commerce to skrót z języka angielskiego, pod którym kryje się electronic commerce czyli handel elektroniczny. Ten specyficzny rodzaj handlu produktów lub usług odbywa się przy użyciu urządzeń elektronicznych takich jak m.in. komputery, tablety, smartfony. Do obszarów e-commerce należy m-commerce, który umożliwia dostęp do komercyjnych usług oferowanych w ramach e-commerce poprzez telefon komórkowy lub inne urządzenia przenośne, elektroniczny transfer środków pieniężnych, marketing internetowy, transakcje online, elektroniczna wymiana danych oraz zautomatyzowane systemy do zbierania danych. Obecnie najczęściej uprawianą metodę handlu elektronicznego stanowi handel internetowy. Wykorzystanie dostępu do Sieci znacznie ułatwia nawiązywanie transakcji handlowych pomiędzy sprzedającymi a kupującymi, ponieważ może swobodnie wykorzystywać inne technologie jak np. e-mail.
Jakimi narzędziami może posługiwać się handel elektroniczny?
Niezwykle popularne stały się sklepy internetowe, które oferują konsumentom sprzedaż detaliczną za pośrednictwem witryn internetowych. Na podobnej zasadzie działają rynki online, które obejmują transakcje między przedsiębiorstwem a konsumentem lub między dwoma konsumentami. Handel elektroniczny jest również uprawiany w sektorze B2B czyli pomiędzy firmami ( z ang. business to business), co umożliwia płynną wymianę danych i korzyści z nią związane.E-commerce wiąże się z gromadzeniem i korzystaniem z danych demograficznych, które otrzymuje się za pomocą mediów społecznościowych lub kontaktów nawiązanych w Internecie.
E-commerce wiąże się z gromadzeniem i korzystaniem z danych demograficznych, które otrzymuje się za pomocą mediów społecznościowych lub kontaktów nawiązanych w Internecie.
Do jednej z największych korzyści tej gałęzi handlu należy nawiązanie relacji z klientem np. poprzez dostarczanie interesujących go newsletterów. Internet stanowi również doskonały kanał informacyjny do ogłaszania wprowadzenia nowych produktów lub usług.
Według wielu ekonomistów handel elektroniczny prowadzi do intensywnej konkurencji cenowej, ponieważ umożliwia konsumentom gromadzić informacje nie tylko na temat interesujących ich produktów, jak przede wszystkim ich ceny. Zgodnie z wynikiem badań przeprowadzonych przez czterech ekonomistów z Uniwersytetu w Chicago wzrost zakupów dokonywanych online najbardziej znacząco wpłynął na branżę turystyczną (biura podróży) oraz księgarnie. Odnotowano zależność, że większe firmy mogą sobie pozwolić na zaoferowanie klientom znacznie niższych cen.
Jakie zmiany zawdzięcza się marketingowemu zjawisku, jakim jest e-commerce?
Przede wszystkim handel elektroniczny umożliwił zniesienie barier geograficznych i czasowych – pozwala komunikować się oraz dokonywać transakcji o dowolnej porze i w dowolnym miejscu na świecie. Jego największą zaletą jest oferowanie konsumentom i przedsiębiorcom różnorodnych informacji, które są im niezbędne. E-commerce odpowiada również za poprawę ochrony praw konsumentów.
SEO w e-commerce
SEO to skrót od anglojęzycznej nazwy search engine optimization, którą w języku polskim tłumaczy się jako optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Obejmuje ona procesy, które wpływają na widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwarek internetowych. Według zasady, na której opiera się SEO im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania oraz częstotliwość pojawiania się w nich danej witryny tym wyższe prawdopodobieństwo, że odwiedzi ją więcej internautów. Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych może dotyczyć wielu rodzajów wyszukiwań jak m.in. wyszukiwanie lokalne, wyszukiwanie obrazów, wyszukiwanie wideo, a także wyszukiwanie newsów i treści akademickich.
Korzystanie z SEO pozwala stworzyć strategię marketingową, która zawiera wyjątkowo cenne informacje jak m.in. czego szukają internauci, aktualnie wyszukiwanych słów kluczowych oraz jakie wpisywane przez użytkowników Sieci frazy cieszą się największą popularnością. Proces optymalizacji może wymusić nie tylko edytowanie treści danej strony internetowej, ale przede wszystkim zmiany w kodzie witryny, które wpłyną na zniesienie barier w indeksowaniu.
Proces optymalizacji może wymusić nie tylko edytowanie treści danej strony internetowej, ale przede wszystkim zmiany w kodzie witryny, które wpłyną na zniesienie barier w indeksowaniu.
Jedną z taktyk SEO, która pozwala na osiągnięcie przez daną stronę wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania jest umieszczanie do niej linków przychodzących z innych witryn internetowych.
Warto wiedzieć, że SEO wymaga zbudowania przemyślanej i dostosowanej do tej metody witryny. Dobrze przeprowadzona optymalizacja witryny dla wyszukiwarek internetowych może okazać się inwestycją, która oprócz popularyzowania danej strony internetowej może pozwolić nie tylko na zwrot poniesionych kosztów ale także zysk.