Pozycjonowanie sklepu internetowego w Google to zazwyczaj bardzo trudne zadanie. Najlepiej jeżeli jest wynikiem współpracy nie tylko specjalisty SEO ale również e-marketera. Specjalista SEO zajmuję się zoptymalizowaniem strony pod wyszukiwarkę, jest odpowiedzialny za linkbulding oraz dba o pozycję. Marketer stara się poprawić doświadczenia użytkownika (ew. konsultacja ze specjalistą UX) , wdraża i wykorzystuję wszystkie dostępne kanały do promowania działalności online. Zna i skupia się na kliencie. Ten połączony i zaplanowane proces to idealny przepis na pozycjonowanie sklepu internetowego.
W tym artykule stworzyłem listę ważnych wskazówek i technik SEO -ale nie tylko-, które mogą być wykorzystane w celu poprawy widoczności twojego sklepu online. Lista ta dotyka różnych elementów procesu optymalizacji i zostały podzielone na odpowiednie podgrupy.
Pozycjonowanie sklepu internetowego a struktura linków
- Korzystaj z przyjaznych URL (adresów), które zawierają ważne słowa kluczowe każdego produktu lub kategorii.
- Dobierz starannie swoje kategorie i twórz strukturę linków przypominającą kształt koronę drzewa.
- Umieść link bezpośrednio ze strony głównej do produktów, które cieszą się największym zainteresowaniem.
- Uważaj na duplikaty i używaj adresów kanonicznych. Nie twórz bardzo podobnych stron produktów zawierające tylko drobne różnice (kolor, rozmiar itp).
- Wyeliminuj wszystkie niedziałające linki. Komunikaty o ich istnieniu można znaleźć w Search Console, bądź w inne wybranej aplikacji wspierającej pozycjonowanie sklepu internetowego.
- Dodaj swoją stronę do wszystkich platform branżowych. Zarejestruj swoją działalność na wszystkich stronach z przedsiębiorstwami np. Google Moja Firma, Katalog Firm, Indexfirm, Odi, oraz serwisach regionalnych np. trójmiasto.pl.
Optymalizacja strony
- Przeprowadź analizę słów kluczowych. Zbadaj, po jakich słowach wyszukiwane są twoje produkty. Ułatwi to kreowanie celów. Ewentualnie jest to dobra podstawa do rozmów z firmą zajmującą się pozycjonowaniem.
- Zadbaj o zachęcające, unikalne i ciekawe tytuły stron.
- W przypadku słów kluczowych zazwyczaj należy skupić się na formie liczby pojedynczej a nie mnogiej (np kamery vs kamera). Sprawdź trendy w branży, by wybrać tą, która jest bardziej popularna.
- Staraj się nie używać ogólnych opisów produktów skopiowanych od producenta.. Zadbaj o sensowne i przydatne opisy przynajmniej dla najlepiej sprzedających się produktów.
- Zoptymalizuj swoje strony pod wybrane wcześniej słowa kluczowe. Zadbaj, aby dane słowo występowało regularnie w treści strony tzn. w tekście, w tytułach i podtytułach, w linkach, w alt tagu grafiki produktu.
- Nie twórz podstron z marną treścią o słabej, jakości. Pamietaj o Pandzie!! Po otrzymaniu kary od Google pozycjonowanie sklepu internetowego staję bardzo utrudnione.
- Opracuj ciekawe snipety SERP, aby zwiększyć CTR.
Po więcej w temacie SERP: Co to jest SERP i co ma wspólnego z moją stroną?
- Wykorzystaj schema.org do oznaczenia szczegółów produktu oraz ceny.
- Aktualizacja treści regularnie, aby zachować ich „świeżość”.
- Zoptymalizuj zdjęcia (dobrze je opisz), aby zwiększyć ruch z Image Search oraz w miarę możliwości spróbuj je skompresować.
Link Building
- Przeanalizuj linki swojej konkurencji. Może uda Ci się zdobyć ciekawe informację. W dodatku możesz postarać się zdobyć linki wysokiej jakości z tych samych źródeł co konkurent.
- Twórz połączenia pomiędzy produktami i kategoriami. Wykorzystuj w anchorach hiperlinków targetowane przez Ciebie słowa kluczowe.
- Dywersyfikuj źródła linków.
- Zadbaj o linki do docelowych stron produktów i nie skupiają się tylko na stronie głównej serwisu.
- Kontroluj linkbulding. Dbaj o jakość oraz ilość linków przychodzących. Dzięki temu ograniczysz ryzyko oraz szybciej zareagujesz na przykład na próbę depozycjonowania.
- Skontaktuj się z recenzującymi produkty blogerami. Jest to szansa na reklamę oraz zdobycie bardzo wartościowych linków.
- Dotrzyj do forów tematycznych. Stwórz firmowe profile i wypowiadaj się na tematy związane z twoim produktem lub branżą.
- Zainwestuj w kilka do kilkunastu wpisów gościnnych. Mogą to być wypowiedzi eksperckie lub typowe posty promocyjne.
Design & User experience a pozycjonowanie sklepu
- Wdróż i testuj elementy CTA (call-to-action). Umieść je w widocznych i kluczowych miejscach strony.
- Zadbaj o przekonujące, przyjazny dla użytkownika, profesjonalny projekt strony.
- Używaj „identyfikatora bezpieczeństwa” (McAfee, VeriSign, Serurity Nortoon, certyfikat SSL), aby zdobyć zaufanie użytkowników.
- Nie zarzucaj użytkownika milionem opcji. Przekieruj jego / jej uwagę na jedną prostą czynność nie wymagającą wysiłku.
- Rozważ stworzenie i umieszczenie dodatkowych zdjęć i oraz recenzji wideo dla najlepiej sprzedających się produktów.
Po więcej w temacie wideomarketingu: Wideomarketing dla początkujących.
6. Maksymalnie skróć procesu płatności. Nie wyciągaj niepotrzebnych danych. Wpłynie to z pewnością na zwiększenie współczynnika konwersji oraz zmniejszy współczynnik porzucenia koszyka.
7. Skróć czas ładowania witryny minimalizując rozmiar plików css / js / obrazów i przy użyciu mechanizmów buforowania oraz cachowania.
Budowa & architektura strony
1.Starannie wybierz swoją platformę e-commerce. Upewnij się, że jest ona regularnie aktualizowany, że ma wiele wtyczek, jest wspierana przez aktywną społeczność i poważne firmy i czy jest „SEO friendly”. Nie wybieraj platformy opierając się wyłącznie na jego cenie.
Po więcej w tym temacie: Jak wybrać najlepszą platformę e-commerce?
2.Unikaj technologii takich jak AJAX, Flash oraz innych które są uznawane za nieprzyjazne dla procesu pozycjonowania. Nie są zakazanie ale staraj się ograniczać takie rozwiązania dla kluczowych elementów strony.
- Zadbaj o odpowiednią paginacje i kolejność produktów. Upewnij się, że najważniejsze / najpopularniejsze / najlepsze produkty pojawiają się na początku listy.
- Oferuj swoim użytkownikom możliwość wyszukiwania konkretnych produktów na podstawie ich nazwy, marki, ceny oraz cech.
Social Media & Promocja
- Dodaj przyciski social media w widocznym miejscu na swojej stronie.
- Wykorzystaj recenzje produktów i oceny.
- Organizuj konkursy generujące pozytywny „Buzz” w Internecie wokół twojej firmy.
- Załóż bloga w witrynie i pisz recenzje dla najlepiej sprzedających się produktów.
- Wykorzystaj równolegle reklamy PPC.
- Za pomocą e-mail marketingu pozostań w stałym kontakcie ze swoimi klientami. Informuj ich o nowych produktach, konkursach i promocjach.
- Zapisz się do Google Merchant Center aby twoje produkty pojawiały się w wyszukiwarce produktów Google.
- Sprawdź, czy możesz wykorzystać programy afiliacyjne. Są to dodatkowe linki oraz dodatkowe szansa na udane transakcję.
Podsumowanie:
Mimo, że pozycjonowanie sklepu internetowego jest skomplikowanym i trudnym zadaniem, uważam, że powyższa lista może być bardzo dobrym punktem wyjścia dla początkujących pozycjonerów oraz właścicieli sklepów online.
Właśnie blog może mieć tutaj bardzo duży wpływ na liczbę zamówień. Polecam wszystkim go założyć i prowadzić 🙂