Biznes w sieci…
Samo posiadanie bloga, strony internetowej, forum czy też sklepu internetowego nie od razu przekłada się na duże ilości czytelników lub transakcje koszykowe.
Ze względu na konkurencję, która niezależnie od branży jest w sieci ogromna, trzeba najpierw zdobyć potencjalnych czytelników lub klientów, a to wymaga zainwestowania w reklamę.
Można co prawda spotkać się z opiniami, że istnieją skuteczne i darmowe formy reklamy w internecie, ale w praktyce wymagają one poświęcenia tak dużej ilości wolnego czasu, że taniej – a w wielu przypadkach również o wiele lepiej – jest wybrać płatne formy reklamy w sieci i zlecić je komuś, kto ma odpowiednie doświadczenie.
Reklama w sieci – Czy warto?
To pytania zadaję się sobie wielu właściciel rozwijających się przedsiębiorstw. Zostawiając na boku szczegółową dyskusję dotyczącą każdego przedsiębiorstwa z osobna warto przyjrzeć się rozwojowi samego rynku reklam. Cytując prognozy PwC.
Reklama internetowa w Polsce nadal pozostanie motorem wzrostu całego rynku reklamy. PwC szacuje, że skumulowany roczny wzrost (CAGR) prognozowany do roku 2015 wyniesie 18%, kiedy to rynek reklamy online w Polsce osiągnie wartość 1,172 mld dol.(…)Reklama w wyszukiwarkach (SEM) nadal będzie ceniona przez reklamodawców, jako efektywne narzędzie sprzedaży, zwłaszcza wśród małych i średnich firm.
a dalej
– Oczekujemy, że w ciągu najbliższych lat wartość rynku reklamy w wyszukiwarkach w Europie Środkowej i Wschodniej wyniesie 2,2 mld dol. przy wzroście ponad 20% CAGR. Podobne tempo rozwoju prognozujemy dla Polski według naszych szacunków przychody z SEM osiągną wartość 439 mln dol. w 2015. Warto zwrócić uwagę, że mimo tych ponadprzeciętnych wzrostów nasz lokalny rynek SEM jest kilkanaście razy mniejszy od rynku niemieckiego, a cały rynek SEM w Europie Środkowo-Wschodniej stanowi tylko jedną czwartą najbardziej rozwiniętego rynku Wielkiej Brytanii –
podkreśla Paweł Wesołowski.
Raport PwC: Perspektywy reklamy w internecie
Nasuwa się jasny wniosek, że rynek reklamy internetowej rozwija się w dynamicznym tempie. Jeżeli rynek reklam internetowych się rozwija oznacza to, że następują zwroty z inwestycji a gdzie pojawiają się zwrot tam pojawia się zysk. Wyjaśnia to chyba w jasny sposób, dlaczego warto poważnie zastanowić się nad rozpoczęciem działań marketingowych w sieci.
Skuteczne formy reklamy w 2016 roku?
Na początek warto zacząć od absolutnych podstaw, czyli rozreklamować stronę poprzez dodanie jej do katalogów tematycznych, które zawierają liczne wartościowe strony z danej kategorii. Nie mówię tu o masowym i automatycznym dodawaniu a raczej o tak zwanych „yellow pages”. Następnie opłaca się wykupić zróżnicowane kreacje reklamowe na stronach powiązanych tematycznie. Przykładowo, właściciel sklepu z grami komputerowymi może wykupić różnego rodzaju reklamy na blogach prowadzonych przez graczy, serwisach publikujących recenzje i informacje o grach oraz innych podobnych stronach.
Jeśli chodzi o kreację banerowe, najpopularniejszym siecią reklamową w Polsce jest Google Adwords, który wyświetla kontekstowe reklamy tekstowe, graficzne lub reklamy wideo na stronach partnerów oraz generują linki sponsorowane w wynikach wyszukiwań Google.
Istnieją również mniejsze sieci takie jak Adkontekst oraz Adfreestyle. Bardzo popularnym rozwiązaniem stał się również ContentStream choć znacznie różni się od pozostałych.
Nie wolno też oczywiście zapomnieć o pozycjonowaniu. Odpowiednio wdrożona strategia SEO może przynieść bardzo duży ruch na stronę internetową.
Wybór jest naprawdę duży i to niezależnie od branży. Co się natomiast tyczy najlepszego rodzaju kreacji reklamowych, to warto próbować różnych rozwiązań, bo wszystko zależy od konkretnego przypadku i czasami zwykły link tekstowy potrafi być skuteczniejszy niż droga i duża reklama w internecie składająca się z ogromnej grafiki lub animacji.
Jeśli chodzi o więcej szczegółów. Oto kilka najpopularniejszych modeli rozliczeń z reklamodawcami:
CPC – koszt za kliknięcie
CPS – koszt za sprzedaż (stała kwota lub procent od sprzedaży)
CPA – koszt za akcję (wykonanie określonego zadania na stronie reklamodawcy)
CPL – koszt za wypełnienie formularza rejestracyjnego lub kontaktowego
Flat Fee – koszt określonego czasu emisji
Na co wydają najwięksi? Podział uwzględniający wydatki na reklamę.
http://iab.org.pl/badania-i-publikacje/raport-iabpwc-adex-2015-q1/
Przy stałym wzroście wydatków na display i sem (czyli SEO+PPC) olbrzymim wzrostem cechują się reklamy mobilne oraz social media oraz reklama behawioralna.
Nasuwają się tu jasne wnioski, że w tym roku warto się nimi zainteresować (jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś).
Jednakże przyglądając się innemu wykresowi tj. danych dotyczący opinii przedsiębiorstw na temat zwrotu z inwestycji możemy zauważyć coś ciekawego.
Sonda: Jak oceniasz kanał promocji pod względem zwrotu z inwestycji?
http://www.webstrategiesinc.com/blog/how-much-budget-for-online-marketing-in-2014
Choć jest to wykres z 2014 roku zauważyć tu można ciekawą rzecz. Zwrot z inwestycji w email marketing oraz SEO jest bardzo duży przy wyraźnym niezadowoleniu z social media.
Artykuły sponsorowane
Atrakcyjną formą reklamy dla właścicieli stron są artykuły sponsorowane, czyli teksty pisane na zamówienie zawierające informacje o określonej stronie oraz linki prowadzące bezpośrednio do niej. Takie treści, o ile tylko zostaną przygotowane w sposób profesjonalny, potrafią generować odwiedziny na stronie nawet przez wiele lat. Najważniejsze w tym przypadku jest to, aby tekst wyglądał naturalnie i pasował do tematyki strony, na której zostanie opublikowany. Są tak wartościowe ponieważ zaliczyć je można do działań PRowych jak i skutecznego link-buldingu. Tu najpopularniejszą platformą jest Whitepress.
Tylko nie dźwięk…
Opisując skuteczne i sprawdzone formy reklamy należy również wspomnieć o tym, czego absolutnie należy unikać, a mianowicie reklam dźwiękowych, które aktywują się bez wiedzy internauty. Są one bardzo irytujące i denerwujące dla potencjalnych odbiorców, dlatego przez tego typu reklamy można sobie bardziej zaszkodzić niż zyskać. Obecnie wiele firm zrozumiało, że reklamy dźwiękowe nie są dobrym rozwiązaniem, jednak wciąż zdarzają się sytuacje, gdy takie praktyki są stosowane i budzą niesmak u odbiorców. Lepiej o tym pamiętać.
Jaki budżet na reklamę w internecie
Planowanie reklamy w sieci powinno wiązać się z myślą, że jest to inwestycja, a nie strata pieniędzy. Każda złotówka wydana na skuteczną i starannie zaplanowaną reklamę potrafi zwrócić się nawet kilkukrotnie, dlatego nie warto ograniczać pieniędzy na takie cele.
[alert-success]Po więcej w temacie: SEO vs PPC – na co powinien zdecydować się startup?[/alert-success]
Nawet, jeżeli ktoś posiada niewielki budżet, to z pomocą odpowiedniej agencji reklamowej lub doświadczonego specjalisty z tej branży może osiągnąć bardzo korzystne rezultaty. Nie warto więc zwlekać, szczególnie że w sieci każdego dnia można zdobywać nowych czytelników i klientów, dlatego im szybciej rozreklamuje się swoje strony, tym więcej się osiągnie.
Osobiście uważam, że warto reklamować się w wszędobylskim internecie, który z powodzeniem wypiera aktualnie nawet telewizję. Moja przyjaciółka, która od niedawna prowadzi własną restaurację, postawiła właśnie na reklamy internetowe. Dom produkcyjny, z którym zdecydowała się ona nawiązać współpracę dysponował wysokiej jakości sprzętem oraz zespołem składającym się z samych profesjonalistów.