Jak wygląda skuteczna strona produktowa?

Skuteczna strona produktowa jest niezwykle ważne zarówno dla użytkowników, jak i dla samego sklepu online.

Wynika to z tego z tego prostego względu, że jest kluczowym etapem w trakcie dokonywania zakupów (jak nie najważniejszym). Uznaję się również, że projektowanie stron produktów jest trudne z uwagi na liczbę sprzecznych wymagań, które często stawia się takim stronom. W trakcie prac nad takimi stronami nieraz trzeba zmierzyć się z klasycznym problemem z obszaru projektowania user experience tzn:

  •  zaspokoić potrzeby użytkowników,
  •  zadbać o cele biznesowe.

Dziś skupimy się na potrzebach użytkownika:

JAKA JEST CENA? CZY OFERTA JEST KORZYSTNA DLA UŻYTKOWNIKÓW?

Osoby robiące zakupy w sieci przywiązują bardzo dużą wagę do ceny. Choć trend ten ulega zmianie to nadal jest  najczęstszym  powodem decydowania się na zakup online.

[alert-success]Więcej o zachowaniach konsumentów przeczytasz tu:Online buyer behavior data.[/alert-success]

 Informują również koniecznie o możliwych zniżkach oraz rabatach.

CZY TOWAR JEST DOSTĘPNY W MAGAZYNIE?

Użytkowników może bardzo  sfrustrować sytuacja, gdy znajdują idealny produkt za świetną cenę, po czym okazuję się, że towar jest niedostępny. Upewnij klientów, że produkt znajduje się w magazynie. W miarę możliwości poinformuj na stronie porduktowej, ile sztuk jest jeszcze dostępnych.

JAKIE SĄ KOSZTY DOSTAWY?

Każdemu z nas zdarzyło się znaleźć tani produkt, po czym przygasić nasz entuzjazm po zaznajomieniu się z  wysokimi kosztami dostawy. Dostawa produktów budzi w użytkownikach poważne obawy, dlatego obniż ich niepokój (anxiety), udostępniając zrozumiałe informacje o dostawie.

[alert-success]Więcej o rodzajach niepokojów przeczytasz: Anxiety attacks! (Or, how to stop worrying and love the privacy statement)  [/alert-success]

skuteczna strona produktowa
Przykład bardzo dobrze zaprojektowanej strony produktowej.

JAK DOKŁADNIE WYGLĄDA PRODUKT?

Ważne jest aby zrekompensować użytkownikom to, że nie mogą osobiście przyjrzeć się produktowi. Udostępnij zdjęcia i filmy i spróbuj ożywić produkty. Pomyśl, jak zaproponować klientom jak największy komfort, jeśli nie mogą wziąć produktu do własnej  ręki. Dobra strona produktowa musi zawierać dobrej jakości zdjęcie najlepiej z zoomem.

POTRZEBUJE CZEGOŚ JESZCZE?

Jeśli produkt do prawidłowego działania wymaga produktów komplementarnych (np. baterii), zadbaj o to, aby w momencie dokonywania wyboru klienci o tym wiedzieli. Dzięki temu nie otrzymają pełny produkt gotowy do natychmiastowego  użycia. Pozwala to uniknąć oczekiwania na dotarcie niezbędnych akcesoriów.

WYJAŚNIJ UŻYTKOWNIKOM, JAK KORZYSTAĆ Z PRODUKTU I JAK SPEŁNIA ON ICH POTRZEBY

Klient nie zawsze dokładnie wie, jak działa dany produkt i jakie daje mu korzyści. Strona produktu może  posłużyć do tego, by poinformować użytkowników o tym, jak dany produkt funkcjonuje i dlaczego może okazać się przydatny.

CZY W DANEJ WITRYNIE MOŻNA BEZPIECZNIE DOKONYWAĆ ZAKUPÓW?

Możliwe, że zajmiesz się stroną produktową dla mało znanej marki, która nie zdobyła sobie jeszcze zaufania klientów. Pomyśl o tym, jak zbudować wiarygodność za pomocą informacji o zabezpieczeniach, o historii organizacji, o firmie matce oraz opinii klientów. Możesz również postarać się o odpowiednie protokoły zabezpieczające np. SSL.

SKUTECZNA STRONA PRODUKTOWA A RÓŻNE KOLORY I ROZMIARY?

Klienci internetowi mają konkretne wymagania, które trzeba zaspokoić. Możliwe, że dla użytkownika kolor nowej koszuli nie jest najważniejszy, natomiast koniecznie musi mieć odpowiedni rozmiar.

Nie należy jednak przesadzać z różnorodnością i ograniczyć sam wybór.  Na podjęcie decyzji potrzeba więcej czasu. Trzeba więcej rzeczy przemyśleć, dokonać wyboru, co z kolei wywołuje stres.

[alert-success] Więcej w książce: „Paradoks wyboru – Dlaczego więcej znaczy mniej” Barry Schwartz[/alert-success]

JAK WYGLĄDA POLITYKA ZWROTÓW?

Klienci internetowi często martwią się o to, czy będą mogli zwrócić kupiony w internecie produkt. Możesz rozwiać ich wątpliwości, prezentując precyzyjną  politykę zwrotów.

WYJAŚNIJ DLACZEGO KLIENT MUSI KUPIĆ TEN PRODUKT TERAZ?

Zostało udowodnione, że zarówno u ludzi jak i u małp,  reagujemy irracjonalnie jeśli chodzi o niechęć do straty.

Ważne jest, aby pamiętać, że istnieje różnica między rzeczywistą a domniemaną  pilnością. Prawdziwy  to sytuacja w której rzeczywiście mamy ograniczoną ilość zasobów lub czasu, aby sprzedać produkt.

Domniemany to np. użycie  sformułowania: „pośpiesz się, zanim zostaną wyprzedane”, które ma wywołać poczucie pilności, gdy rzeczywiście nie ma takiej potrzeby.

UŻYTKOWNIK CHCE KUPIĆ PRODUKT

Niezależnie od ceny najważniejszą funkcją strony produktów jest zachęcanie naszego klienta do zakupu.

Zadbaj o to, aby zakupy były jak najprostsze. Musi to być najlepiej zaprojektowany aspekt strony.  Mieszczący się w maksymalnie ograniczonej liczbie kroków.  

Dla klientów rozważających zakup wyjątkową wagę mają opinie innych osób — zwłaszcza jeśli chodzi o produkty lifestyle’owe i o wysokiej cenie. Nie zapomnij również o klarownym CTA (wezwaniu do działania) oraz wyróżnij go używając kontrastu.

OSOBY, KTÓRE OGLĄDAŁY DANY PRODUKT, OSTATECZNIE KUPIŁY…

Internauci coraz bardziej przyzwyczajają się do korzystania z informacji opartych na zachowaniach innych osób.

[alert-success]Więcej w raporcie: Nielsen-global-trust-in-advertising-report-september-2015.pdf [/alert-success]

Jest to przydatne, ponieważ klienci uważają, że mogą w ten sposób wykorzystać pracę wykonaną przez innych. Skonsultuj z programistami i ustal, czy możesz udostępnić tego rodzaju funkcję z dziedziny marketingu behawioralnego.

POZWÓL UŻYTKOWNIKOM PRZEJRZEĆ PODOBNE PRODUKTY

Ważne jest, aby pomóc klientom internetowym ustalić, w którym miejscu katalogu się znajdują i umożliwić im przeglądanie podobnych produktów. Nawigacja powinna to ułatwiać i umożliwiać przechodzenie w górę oraz w dół hierarchii, a także do innych produktów z tego samego poziomu katalogu.

SKUTECZNA STRONA PRODUKTOWA A DOSTĘPNE FORMY PŁATNOŚCI

Klienci oczekują, że w trakcie zakupów w Internecie będą mogli skorzystać z wszystkich standardowych form płatności, a przede wszystkich z tych które zapewniają ochronę przed oszustwem. Upewnij się, że użytkownicy zna  obsługiwane metody, aby nie rozczarował się w momencie dokonywania płatności.

Uwagi, coś do dodania, konstruktywna krytyka, zapraszam do komentarzy.

PS: Publikacja z opóźnieniem ponieważ artykuł ten był przeznaczony na geustblogging jednakże, nie spełnił wymogów żadnego popularnego blożka. Wylądował u mnie i tu mu będzie dobrze 🙂

 

 

 

Dodaj komentarz