Jeśli chodzi o rozpoczęcie biznesu w Internecie, istnieje wiele rzeczy, które należy wziąć pod uwagę. Jedną z najważniejszych staje się wybór platformy e-commerce, którą będziesz wykorzystywał do wspierania swojej sprzedaży w sieci. Platforma e-commerce to nic innego jak forma strony, na której dokonywać się będą transakcję, prezentowane będą twoje produkty oraz utrzymywana będzie relację z obecnymi i przyszłymi klientami.

W przypadku eCommerce do wyboru mamy głównie dwa typy rozwiązań:

 – oprogramowanie, które można wynająć. Usługa hostingowa jest po stronie „najemcy”. Wykorzystujemy tylko jego zasoby oraz logujemy się na dużą wspólną platformę obsługującą tysiące sklepów. Można rzec, że odbywa się to w modelu SaaS. Zakłada to najczęściej cykliczne opłaty (abonament) za dostęp do platformy, który staje się dla użytkownika stałym wydatkiem, a nie jednorazowy, tak jak w przypadku klasycznego zakupu. W zamian za to otrzymujemy odpowiedni stały suport oraz nie martwimy się obsługą techniczną.

-oprogramowanie typu self-hosted.  Jest to rozwiązanie, które oznacza instalację oprogramowania typu open source( lub wersji komercyjnej) i utrzymywanej jej na własnym serwerze. Zazwyczaj wiąże się to z wykupem własnej domeny, hostingu oraz zapewnieniem odpowiedniej administracji.

Istnieje wiele rozwiązań i platform oferujących rozwiązania eCommerce. Niektóre z nich oferują prostą i szybką konfigurację, a inne są trudne w instalacji, obsłudze i są nieintuicyjne. Niewątpliwie trudno jest wybrać pośród tak wielu dostępnych rozwiązań te idealne. Zależy to przede wszystkim od stopnia zaawansowania w obsłudze oprogramowania typu CMS, budżetu jakim dysponujemy a także czasu, jaki możemy temu poświecić. Pamiętajmy również, że ten artykuł to tylko próba przedstawienia kilku najczęściej wykorzystywanych platform. Zaczynajmy!

Magento

magento

Magento jest jedną z najbardziej popularnych platformy e-commerce typu open source na świecie. Świadczy o tym między innym ponad dwa miliony pobrań kodu źródłowego. Interfejs użytkownika nie należy do najprzyjaźniejszych.  Konfiguracja i edycja ustawień dla początkującego użytkownika może okazać się zbyt trudnym zadaniem. Co więcej, wiele sklepów napotyka problem z prędkością działania samego sklepu. Rozwiązaniem tego problemu może okazać się wykup specjalnego droższego serwera.

Zaletą takiego rozwiązania jest pełna kontrola, tak więc jest to bardzo dobre rozwiązanie dla zaawansowanego użytkownika. Typowe rozwiązanie typu self-hosting.

Czytaj również  10 przyczyn porzucania zakupów przez klienta w e-sklepie

Shoper

blue

Shoper jest mi najbardziej znaną platformą rozpowszechnioną wśród małych sprzedawców detalicznych i firma, które poszukują prostego w instalacji i łatwej w obsłudze platformy e-commerce. Usługodawca oferuje pomoc mailową i techniczną oraz integrację z Allegro. Koszt na dzisiejszy dzień to 30 złotych miesięcznie. Jest to typowe rozwiązanie typu SaaS.

Minusem sklepu jest fakt, że wszystkie nasze dane są po stronie usługodawcy. Nie mamy pełnej kontroli a konfiguracja ogranicza się tylko do proponowanych przez usługodawcę dodatków. Wadą może stać się również trudny import danych do innych platform takich jak Prestashop czy wyżej wspomniana Magento.

BigCommerce

big commerce

BigCommerce jest kompleksową, niezawodną platformy e-commerce, która jest bardzo popularny wśród startupów i małych firmach, które cenią prostotę, przyjazny interfejs użytkownika i przystępności. Popularna jednakże wśród użytkowników anglojęzycznych. Reprezentuję rozwiązanie typu SaaS.

WooCommerce

woocommerce_logo_leader

WooCommerce jest niesamowite, ponieważ oferuje olbrzymie możliwości konfiguracji. Nie jest to jednakże samodzielna platforma. To plugin do CMSa typu WordPress a co za tym idzie by móc z niej korzystać potrzebna jest instalacja  platformy WP oraz podstawowa znajomość jej obsługi. Wiąże się z jej instalacją i konfiguracją  a co za tym idzie jest to rozwiązanie typu self-hosting.

Prestashop

logo_prestashop_grand

Prestashop jest platformą CMS posiadającą bardzo wiele opcji. Można wymienić min. takie funkcję jak systemy komentarzy, systemy rabatowe, dodatkowej prezentacji wybranych produktów i wiele innych.

PrestaShop pozwala na pisanie oraz na łatwe instalowanie dodatkowych modułów np. system porównywania, systemy płatności systemów oraz śledzenie przesyłek.

Wymaga domeny i hostingu, więc jest to typowy self-hosting, jednakże jego instalacją i konfiguracja zdaję się dosyć prosta. System ten jest bardzo popularny w Polsce.

Cupsell

cupsell

Ciekawostką w zestawieniu może stać się platforma znana pod nazwą Cupsell.pl. Usługodawca nie pobiera żadnej prowizji. Zajmuje się całym procesem produkcyjnym, wysyłkowym a nawet biurowym (wystawia fakturę VAT, sami potrzebowaliśmy działalności). Jedyne co przygotowujemy to  ilustracja, która docelowo będzie znajdować na sprzedawanych przez Ciebie produktach. Ty ustalasz prowizję. Wiąże się to głównie ze sprzedażą gadżetów z nadrukami typu koszulki, kubki etc. Bardzo ciekawe połączenie systemu SaaS z dropshippingiem.

Czytaj również  Pozycjonowanie sklepu internetowego 40 wskazówek

Więc, która z tych platform ecommerce jest najlepsza?

Każdy start-up czy przedsiębiorstwo jest inne, różni się sposobem organizacji oraz wyznaczonymi celami. Rozwiązanie self-hosted typu Magento jest najlepsze dla dużych firm, które chcą zapewnić sobie stałą obecność w sieci oraz posiadają zasoby oraz plan na stworzenie własnej formy sklepu.  W tym samym czasie jest to jednak zbyt skomplikowane rozwiązanie dla małych detalistów, którzy chcą tylko częściowo zaistnieć w internecie.

Start-up z dużą ilością produktów, klientów oraz ruchem może wybrać takią platformę jak Shoper, Będzie to prostsze i lepsze rozwiązanie. Kilkuosobowa drużyna marketingowa może skupić się w taki sposób na promocji i reklamie a nie na kwestiach technicznych, a dzięki dedykowanej pomocy uzyska szybkie wsparcie.

WooCommerce jest idealny dla średnich i małych firm posiadających stronę w Internecie oraz pragnących sprzedać za pośrednictwem internetu tylko część ze swoich produktów.

BigCommerce to dobry wybór dla małych firm, skupiających się na przyjaznym interfejsie użytkownika oraz łatwej w konfiguracji.

Prestashop polecam dla średniozaawansowanych użytkowników sieci, którym nie straszne jest kupno domeny i serwera, postawienie własnego CMSa oraz zajmująca pewien czas administracja.

Cupsell polecam głównie dla nastolatków którzy mają dużo ciekawych pomysłów i chcą trochę zarobić.

Możesz również zatrudnić eksperta od e-commerce lub zatrudnić firmę zewnętrzną, która pomoże wybrać Ci odpowiednią platformę internetową. Wtedy zostanie dobrane takie rozwiązanie, które będzie idealnie pasować do obecnego i przyszłego modelu biznesowego. Wiążę się to jednak z dodatkowymi kosztami, które nie zawsze chcemy lub możemy pokryć.

A jakiej platformy ty używasz lub polecasz? Napisz w komentarzu.

Artykuł odnalazłeś dzięki takim frazom jak:

  • najlepsza platforma ecommerce
  • wybór platformy ecommerce
  • wybór najlepszej platformy ecommerce
  • rodzaje platform ecommerce
  • najlepsza darmowa platforma ecommerce