Chrapka na teksty rośnie z każdym dniem. Dobrych jakościowo treści potrzebuje każda firma – do wypełnienia strony internetowej, na ulotkę reklamową czy banner, do swojego sklepu internetowego, na bloga.
Wojująca konkurencja, kolejne algorytmy wyszukiwarek i niezdecydowani klienci sprawiają, że o copywritingu słyszał już niemal każdy. Jak to jednak zwykle bywa, kiedy jedna strona krzyczy „Content is a king”, druga odpowiada „Fajnie, fajnie. Ale ile to będzie kosztowało?”.
Copywriter ceny. Jak to wygląda?
Copywriterzy to dość specyficzna kasta. Lubią być doceniani, ale nie lubią wyceniać. Wystarczy szepnąć słówko o konkurencji, która piszę za przysłowiową złotóweczkę, a uciekają, gdzie pieprz rośnie. Między bracią copywriterską trwa bowiem wojna i podział jest ogromny. Wszystko zależy czego potrzebujesz, jakim dysponujesz budżetem. Jeśli znasz odpowiedź na to pytanie, to będziesz wiedział, gdzie szukać.
Dużo, tanio, Tesco
Czasem budżet ciśnie, specjalnie się na tym nie znasz, a frazy kluczowe same się nie zrobią. Czasem jesteś pozycjonerem i potrzebujesz zaplecz, a tutaj jak znalazł tania siła robocza. Jeśli nie oczekujesz dobrej jakości, szukaj na stronach ze zleceniami dla copywriterów lub od razu udaj się do textbookers. W tego typu miejscach walka toczy się o każdą złotówkę, a kto da mniej, ten wygrywa. Przymknij oko na błędy, nie patrz na grupę docelową, nie licz na fakturę, z rzetelnością też jak trafisz – raz lepiej, raz gorzej.
Teksty zaczynają się już od złotówki. I to brutto.
Komu takie rozwiązanie stanie w gardle?
Firmom, które chcą budować profesjonalny wizerunek i zwiększyć sprzedaż, a przy okazji wesprzeć pozycjonowanie. Takie firmy wiedzą, że nie mogą pozwolić sobie na fuszerkę. Że ryzyko jest zbyt duże, szukanie byle czego trwa więcej czasu, a poprawki czasem kosztują więcej, niż dobry tekst. Że doświadczenie, wiedza i lojalność ma swoją cenę.
Znalezienie profesjonalnego copywritera jest (na szczęście!) równie proste, co znalezienie tych pierwszych. Wystarczy nam wyszukiwarka Google. Każdy copywriter posiada stronę internetową, portfolio i referencje, które świadczą o poziomie jego usług. Można by rzec, że sam fakt, że utrzymał się przy takiej konkurencji i stać go na prowadzenie firmy, to już można brać jak w dym. To musi być wartościowy copywriter. Ceny są więc adekwatne do poziomu jego usług.
Copywriter ceny:
Opisy produktów do sklepów internetowych – ok. 20-40 zł za sztukę
Artykuły – tematyczne, ekspercie, sponsorowane – od 50-200 zł za artykuł (ok. 3 tys. znaków)
Teksty na strony www – ok. 200-1000 zł za stronę
Prowadzenie bloga firmowego – od 300 – 2000 zł/mies.
Z czego wynika ta rozbieżność?
Każdy copywriter ma inne podejście, inne tempo pisania, inne doświadczenia i wyobrażenie o tekście. Podział na znaki jest podziałem sztucznym – nie daje popisać się wyobraźni, nie ceni słów, flow. To jakby malarzowi płacić na metry.
A bez tego jak bez klawiatury. Nie da się inaczej. Nie ma dwóch takich samych tekstów, dlatego niemal za każdym razem czeka Cię indywidualna wycena, brief i wiele pytań, które nie mogą pozostać bez odpowiedzi. Do wygrania? Współpraca idealna.
A ja już mam!
Znalazłeś dobrego copywritera? Tego jedynego?
Trzymaj się go i traktuj z troską. Nie tak łatwo jest znaleźć kogoś, kto idealnie trafi w nasze gusta, kogoś kto rozumie nas bez słów, a współpraca płynie wartko równym nurtem. Warto mieć swojego copywritera, bo na takim tandemie zyskują wszyscy – Ty, Twój copywriter i teksty. A to się opłaca.
Autorem tekstu jest Agata Kuchmistrz