Niektórym przedsiębiorcom bardzo trudno przejść jest do porządku dziennego z tym, że w Internet mogą być wyposażone już nawet nasze telewizory i lodówki. Jest to jak najbardziej zrozumiałe. Jeśli ktoś nie podążał na bieżąco za nowinkami technicznymi, telefon służy mu wyłącznie do dzwonienia, a słowo „reklama” kojarzy mu się wyłącznie ze spotem reklamowym w telewizji, to nie sposób oczekiwać, by taka osoba nagle zmieniła swój sposób życia i postrzegania świata, a także codziennego funkcjonowania w nim. Prowadząc własną firmę, nie da się już jednak pominąć działań internetowych.
Co zrobić w takim wypadku? Przede wszystkim postarać się porzucić znane dotąd schematy myślenia i spojrzeć na reklamę i promocję w Internecie jak na zupełnie odrębną dziedzinę, jedynie wywodzącą się z tradycyjnego marketingu, a która już dawno poszła w swoją, nieznaną dotąd stronę. Oto krótki poradnik, jak zabrać się do promowania firmy w Internecie i co z pewnością należy zrobić inaczej niż korzystając ze znanych wcześniej nośników reklamowych.
Grupa odbiorców
Dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców za pomocą Internetu można określić jako jednocześnie łatwiejsze i trudniejsze niż w tradycyjnych mediach. Kilkanaście lat temu mógł wystarczyć odpowiedni pomysł na reklamę, dobrze wykonany billboard, czy spot reklamowy, pieniądze na odpowiednie umiejscowienie reklamy i można było czekać na napływ odbiorców. Obecnie analiza reklamy jest znacznie pogłębiona, można zmierzyć i zbadać mnóstwo aspektów, niemal każdy ruch potencjalnego odbiorcy.
Właśnie w tym kryje się z jednej strony szansa, a z drugiej trudność reklamy internetowej.
Internet zapewnia mnóstwo narzędzi, przydatnych w planowaniu i tworzeniu różnorodnych form reklamy i promocji, lecz wymaga to dogłębnej analizy, poświęcenia na to czasu, a niekiedy także środków.
Pozwala to na znacznie dokładniejsze i bliższe dotarcie do pożądanej grupy docelowej, lecz niewłaściwie określając ją, możemy chybić z naszą kampanią dużo bardziej niż z taką w formie tradycyjnej. Wśród oglądających telewizję zawsze znajdzie się, choćby niewielka część widzów, która będzie zainteresowana ofertą. Jeśli natomiast popełnimy błąd w targetowaniu działań internetowych, możemy całkowicie rozminąć się z interesującymi nas odbiorcami. Nie wystarczy więc wydanie pieniędzy na dobrze przygotowaną reklamę, bo to nie zawsze może zadziałać.
Koszty
Wspomniane już wydatki pieniężne na reklamę mogą być w Internecie nieporównywalnie mniejsze niż w innych mediach. Skuteczne wypromowanie firmy możliwe jest niekiedy naprawdę niewielkim kosztem. Odpowiednie narzędzia oraz wiedza są w sieci ogólnodostępne, każdy, kto odpowiednio podejdzie do opisywanej już analizy marketingowej i zaplanowania swoich działań, może stać się liderem w branży, czy w regionie. Media społecznościowe, blogi, YouTube, możliwości pozycjonowania strony w wynikach organicznych w wyszukiwarkach – czasem może wystarczyć pomysł i zaangażowanie w działania reklamowe i promocyjne, a da to dużo więcej niż miliony wydane na spot telewizyjny w primetimie.
Dialog
Ponownie powracamy do tematu odbiorców reklamy. Każde działanie w Internecie jest formą bezpośredniego kontaktu, rozmowy z odbiorcą. Ma on możliwość wysyłania nam wiadomości na portalach społecznościowych, wystawiania opinii, czy komentarzy.
Staje się konkretną osobą, a nie masą oglądającą telewizję, czy idącą każdego ranka do kiosku po gazetę. Zlekceważenie prośby jednego klienta może być początkiem marketingowej klęski, a jedna pozytywna reakcja konkretnej osoby w konkretnym miejscu może być początkiem zniewalającej kariery danego produktu lub firmy.
Pewną część wyników i reakcji na nasze kampanie i inne formy promocji dostajemy natychmiastowo. Angażujemy w multimedialną interakcję z naszą firmą konkretnego odbiorcę, który w każdej chwili również multimedialnie może nam odpowiedzieć. Ponownie są tego plusy i minusy. Zwiększa się rola każdego pojedynczego klienta, co może przynieść zarówno pozytywne, jak i opłakane dla przedsiębiorstwa skutki.
Wniosek z tych rozważań może być tylko jeden – Internet i reklama oraz promocja w nim rządzą się nieco innymi prawami niż przed powstaniem sieci www. Należy poznać każdy aspekt, który może być istotny dla kierowanego przez nas przekazu. Przede wszystkim więc, Twoje działania powinna cechować ostrożność, szczególnie gdy nie masz wiele doświadczenia w tej formie promocji. Z tego powodu może warto zastanowić się nad pomocą firm zewnętrznych – agencji interaktywnych, reklamowych, grafików, marketingowców, pozycjonerów, copywriterów i rzeszy innych specjalistów. Reklama i promocja w Internecie to proces dużo bardziej złożony niż mogło Ci się wydawać dotychczas. Jak zawsze przy tego typu dylematach, nie można jednoznacznie stwierdzić, czy zawsze lepszy lub gorszy dla Twojej firmy niż tradycyjne media – dlatego warto zachować otwartość i elastyczność w swoim podejściu, by lepiej odnaleźć się na tym, ciągle rozwijającym się rynku.
Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez firmę Web Lider specjalizującej się w tworzeniu i pozycjonowaniu stron internetowych, a także kampaniach Google Adwords.