Zwiększenie konwersji ze strony www jest zadaniem każdego marketingowca. Jak jednak zadbać o większą liczbę przekierowań czy zakupów? Na to pytanie staramy się odpowiedzieć w kolejnym artykule. Zapraszamy do lektury!
Zanim przejdziemy meritum, zatrzymajmy się jeszcze nad terminem “konwersja”, który używany jest w wielu kontekstach, w zasadzie oznaczając jednak “zmianę/przekształcenie” (wedle Słownika PWN). Jednak w marketingu będzie ono rozumiane bardziej jako „przejście”, czyli oczekiwana ze strony nadawcy akcja wykonywana przez odwiedzającego stronę www, przekładająca się na cel, który założył sobie właściciel strony.Celem konwersji może więc być np.:
- kliknięcie w baner reklamowy,
- dokonanie zakupu,
- wypełnienie formularza,
- rejestracja,
- pobranie pliku.
Konwersja jest podstawową kwestią wszystkich działań marketingowych, mających miejsce w Internecie.W celu jej mierzenia używa się Współczynnika konwersji (ang. Conversion rate). Dobry współczynnik konwersji to określony procent oczekiwanych działań, które zostały wykonane przez odbiorców. By go wyliczyć należy podzielić owe działania przez liczbę wszystkich odbiorców. Oznacza to np., że jeżeli celem konwersji jest dokonanie zakupu, to współczynnik wyliczamy dzieląc osoby, które zakupu dokonały przez liczbę wszystkich osób, które weszły na stronę internetową przedmiotu.
Wiesz już, że dobry współczynnik konwersji ma realny wpływ na wzrost dochodów. Wiesz też jak go mierzyć. Pozostaje więc jedynie kwestia jak go zwiększyć? A to będzie dla Ciebie kwestią kluczową, jeżeli chcesz, by działania marketingowe przyniosły efekt.
1. Analiza
Przede wszystkim, by zwęszyć konwersję należy zacząć od dokładnej analizy ruchu na stronie www. W tym celu trzeba zatroszczyć się o program do mierzenia statystyk. Najbardziej popularnym jest rzecz jasna Google Analytics, który być może nie jest najlepszym narzędziem, ale z pewnością najbardziej powszechnym, co daje pewną miarodajność jego statystyk.
Nie warto ograniczać się jednak do samej strony. Zatroszczmy się także o monitorowanie zachowań użytkowników wchodzących na nasze kanały Social Media oraz inne narzędzia, pozwalające mierzyć kompleksowe działania marketingowe.
2. Treść
Na samej analizie jednak nie możemy poprzestać. Jest to dopiero pierwszy krok, który powinien prowadzić do prac nad ofertą. Po analizie zachowań użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową, musimy zadbać o dostosowanie do nich naszych treści. poznając ich potrzeby i klarownie definiując produkty/usługi. Nie zapomnijmy także o tym, że „Content is the King!”, czyli że treść znajdująca się na naszych stronach powinna być zawsze najwyższej jakości, by przyciągnąć odbiorców i wzbudzić ich zaufanie.
Ponadto musimy zawrzeć w niej zwroty call to action, czyli wezwania do działania typu „przeczytaj artykuł”, „sprawdź to” itp. Oprócz tego warto zadbać o to, by nasze treści były zgodne z SEO, czyli optymalizowane pod względem wyników wyszukiwania. W tym celu należy zadbać o odpowiednią długość tekstów (przyjmuje się, że powinno to być min. 5000 znaków ze spacjami), subtytuły z nagłówkami H2 oraz obecne wypunktowania.
3. Wizualizacja
Po przygotowaniu odpowiednich treści musimy zadbać o ich odpowiednią wizualizację. Pamiętajmy o formatowaniu tekstu – dobrze wyeksponowanych nagłówkach, zarówno zgodnych z zasadami SEO, ale też widocznymi w treści. To samo tyczy się całego tekstu, który powinien być przejrzysty.
- dobrej jakości obrazy,
- kolorowe, wyróżniające się,
- responsywne strony www (by wyglądały dobrze na komórce).
Odpowiednia wizualizacja jest często banalizowana, a tak naprawdę stanowi ona często klucz do sukcesu w konwersji. Najlepiej przygotowana treść bez estetycznego wyglądu nie będzie miała bowiem takiego samego efektu jak po jej właściwym „oprawieniu”.
4. Określone cele
Nawet najlepsza treść i jej odpowiednia wizualizacja nic nie dadzą, jeżeli nie zadbamy o określenie celów konwersji. Nierzadko będzie tu panowała zasad im węziej, tym lepiej. Tym samym jako konwersję możemy ustawić nie tyle dokonanie zakupu, co np. dokonanie zakupu za min, 300 zł. T
5. Narzędzia
W celu zwiększenia konwersji warto zadbać także o narzędzia, które mogą nam w tym pomóc. W tym celu najlepiej sprawdzi się maksymalne uproszczenie drogi kontaktu. Zastosujmy komunikację wielokanałową, którą umożliwi klientom kontakt za pomocą telefonu, chatu, emaila czy formularza www. Coraz popularniejsze stają się także rozwiązania call back, czyli tzw. „migająca słuchawka” – widget umieszczany na stronie www, który wymaga jedynie wpisania numeru telefonu. Po jego wprowadzeniu system generuje połączenie od konsultanta. Dzięki temu nasz potencjalny klient uzyskuje prostą i szybką formę kontaktu z naszą firmą.
Autor:
Anna Zalewska
Interesujące wskazówki, pozdrawiam autora