Stworzenie komunikatu prasowego to jedno. Dystrybucja to zupełnie inna sprawa.
W internetowym kociołku, w którym o uwagę każdego użytkownika walczy setki mediów naraz, a reklama wychyla się zza każdej zakładki, ciężko jest znaleźć miejsce, w którym nasza notka będzie umieszczona i przeczytana. Szczególnie jeśli jesteśmy mało firmą, która nic nie znaczy, a to co mamy do powiedzenia, nie jest rewolucją. I do tego chcemy zrobić to zupełnie za darmo, albo mocno po kosztach.
Jest to jednak możliwie. W jaki sposób? Podpowiadam!
1. Notka prasowa na serwisie branżowym
To jedna z najpewniejszych dróg – im węższa dziedzina, którą zajmuje się portal, tym większe prawdopodobieństwo, że umieszczą na swoich łamach nasz tekst. Specjalistyczny serwis zazwyczaj również trafia idealnie w naszą grupę docelową, a więc szansa na konwersję będzie tutaj najwyższa.
Media specjalistyczne tego typu to również blogi, do których również warto uderzyć, jeśli ich zasięg jest odpowiednio wysoki.
Mogą tu pojawić się linki brandowe, do wydarzeń lub bezpośrednio do produktów znajdujących się na twojej stronie.
Tu wykorzystać można:
- bezpośredni kontakt z wydawcą
- Whitepress (artykuły sponsorowane)
Jeżeli naprawdę zależy nam na publikacji to dla każdego z wydawców powinniśmy przygotować oddzielną przeredagowaną notkę.
Podsyłam również ciekawy link o tym Jak nie komunikować się z wydawcami.
http://searchengineland.com/manual-link-buildings-7-worst-outreach-offenses-245688
Nie wspominając tu nawet o algorytmie Panda który już od dawna „poluję” na portale których jedyną działalnością było przekopiowywanie treści z innych stron.
2. Wyspecjalizowane agencje PR
Na rynku znajduje się wiele agencji, które specjalizują się w relacjach firma-prasa. Niestety niewiele z nich podchodzi do sprawy w 100% kompleksowo, ale warto próbować. Zanim podejmiemy się współpracy, wyciągnijmy więc tyle, ile się da – na czym polega konkretna usługa i co jest po naszej stronie? Czasem taka realizacja obejmuje jedynie podsunięcie bazy dziennikarzy i gazet, które ewentualnie zgodziłyby się na publikację. Nie muszę mówić, że taki research zajmie nam kilka godzin. Nie warto.
3. Agregatory
Są jeszcze miejsca w sieci, w których umieszcza się wszystko, bez specjalnego zwracania uwagi na jakość i tematykę.
Generalnie tego typu portale są i lepsze i gorsze – niektóre całkiem przyzwoite, inne z wylewającymi się reklamami i artykułami, w których o znalezienie wspólnego mianownika raczej trudno. Jest to raj dla pozycjonerów, stąd droga jest trochę kręta, obciążona pewnym ryzykiem i raczej taką publikacją nigdzie się nie pochwalimy, ale spróbować zawsze można.
Oto kilka przykładowych portali
- Brandnews
- PRoto
- PressOffice
- Newseria
- Innews
4. Notka prasowa we własnych kanałach komunikacji
Funkcjonowanie każdej firmy w dzisiejszej rzeczywistości internetowej to ciągłe dzielenie się contentem. Tak teraz pozycjonujemy, tak zwiększamy sprzedaż, tak gromadzimy i aktywizujemy społeczność wokół naszej marki.
Prowadzenie własnych (skutecznych!) kanałów komunikacji to rzecz nie byle jaka – kosztuje wiele trudu i nakładów finansowych. Jest to jednak opłacalne. Newslettery, blog firmowy, social media, aktualności na stronie – to kanały wewnętrzne, o które warto zadbać.
Im lepszej jakości notki prasowe, tym użytkownicy chętniej będą je udostępniać, przesyłać sobie dalej i wirusowo rozprzestrzeniać nasz cenny content, a wraz z nim naszą ofertę.
Nie ukrywajmy – darmowa publikacja notki prasowej jest obecnie niemal nieosiągalna. Duże portale mają dużych klientów, mali blogerzy czytali Pana Kominka (przepraszam, Jasona Hunta) i czują, że ich 3 wpisy na blogu są warte kilkaset złotych.
Pomagają dobrze podtrzymywane relacje biznesowe, niezły kontakt z dziennikarzami i rozbudowane własne kanały komunikacji. Nie mówiąc oczywiście o samej jakości udostępnianego materiału – bez tego ani rusz.
Jeżeli czujemy się na tyle duzi możemy również stworzyć swoje własne wirtualne biuro prasowe.
Może znaleźć się wśród zasobów naszej strony jako oddzielna zakładka np:
- https://www.cubegroup.pl/biuro-prasowe
Bądź funkcjonować zupełnie oddzielnie np:
- https://www.whitepress.pl/epr
- http://www.futurepr.pl/oferta/wirtualne-biuro-prasowe/
- http://www.newslink.pl/
- https://prowly.com/
Wszystko to ma służy nie tylko do budowaniu PR ale również link-buldingu. Przy każdej opublikowanej notce prasowej mogą pojawiać się linki. I to nie byle jakie linki…
Hej Sylwester, dzięki za wzmiankę o Prowly. Proponowane przez nas Brand Journale (w skrócie: biura prasowe online) funkcjonują jako owned content, w całości zarządzane przez daną firmę czy agencję. Oprócz możliwości zbudowania biura prasowego czy wysyłki notek, Prowly oferuje też narzędzia do zarządzania bazą mediów i analizowania efektów poszczególnych wysyłek. Wszystkiego dobrego!