Najnowocześniejsze badania marketingowe.

Badania marketingowe- Wstęp

Badania marketingowe są dziedziną stosunkowo nową, jednak wciąż zyskującą na popularności. Rynek badań… rynku rozwija się niezwykle prężnie, a co najbardziej istotne – nie jest podatny na wpływ koniunktury w gospodarce. Wszakże inwestowanie w badania opłaca się nie tylko wielkim graczom, którzy nie chcą wypaść z rynkowej gry, ale również tym, którzy swoim produktem pragną możliwie najlepiej trafić w potrzeby grupy docelowej. Jednakże tym razem nie zajmiemy się analiticsem.

Wiodące firmy badawcze skupiają specjalistów, którzy potrafią bezbłędnie rozpoznać potrzeby konsumentów, znają rynki, produkty oraz konkurencję. Swoją wiedzą i kompetencjami wspierają oni proces zarządzania przedsiębiorstwem. Badania marketingowe są w Polsce wciąż jeszcze dziedziną stosunkowo nową, w porównaniu z państwami zachodnimi. Mają one jednak duży potencjał rozwoju.

Sektor badań marketingowych nie pozostaje obojętny wobec nowych trendów czy nowinek technologicznych. Rozwój rynków oraz społeczeństw wymusza elastyczność działania, a także stosowanie coraz bardziej innowacyjnych metod badawczych. Nie oznacza to oczywiście całkowitego odejścia od tradycyjnych technik badań, których zaletą jest wypracowana, jasna standaryzacja analizy wyników. Do takich tradycyjnych metod badawczych zaliczyć można przede wszystkim: wywiady, obserwacje, ankiety, eksperymenty oraz kwestionariusze wywiadu.

W metodologii coraz częściej odchodzi się od badań o charakterze ilościowym, na rzecz rozwoju segmentu jakościowego, który zakłada konieczność zastosowania pogłębionych analiz mniejszej liczby przypadków, zamiast określania jedynie parametrów liczbowych danego zjawiska. Badacze z powodzeniem łączą również obie techniki, by jak najdokładniej zbadać dane zjawisko.

Regresja hipnotyczna

W celu maksymalnego zmniejszenia ryzyka podejmowanych decyzji marketingowych i lepszego zrozumienia konsumenta, marketerzy starają się coraz głębiej wniknąć w naszą świadomość, podświadomość oraz biologię. Przedmiotem zainteresowań specjalistów z zakresu badań marketingowych są już nie tylko opinie oraz celowe działania, ale również psychofizyczne, podświadome reakcje organizmu. Reakcje te badane są z powodzeniem podczas zogniskowanego wywiadu grupowego, który wzbogacony jest o ważny element hipnozy. Uczestnicy badania przed jego rozpoczęciem wprowadzani są w trans, dzięki któremu cofają się pamięcią do minionych zdarzeń, a następnie uczestniczą w moderowanej dyskusji na określony temat. Respondenci dzięki technice regresji hipnotycznej mogą swobodnie opowiadać o swoich doświadczeniach i w pewien sposób ponownie je przeżywają. Technika ta jest mało znana i dosyć kontrowersyjna, dlatego jej stosowania podejmują się tylko nieliczne agencje badawcze.

Eyetracking

Kolejną, dużo bardziej popularną metodą badawczą  jest tak zwany eyetracking. Opiera się ona na obserwacji, a następnie analizie zmian w pracy gałki ocznej badanego wraz ze zmianą przedmiotu badania. Stosowana jest ona najczęściej w celu weryfikacji użyteczności stron internetowych oraz różnego rodzaju nośników reklamowych. Tworzone są tak zwane heatmapy które mówią nam gdzie widz kieruje swój wzrok. rys.1

badania marketingowe

rys.1

Dane uzyskiwane są dzięki rejestracji ruchu oraz bezruchu źrenicy oraz drgań powiek. Tej metodzie można zarzucić głównie fakt, że rejestruje się za jej pomocą tylko widzenie centralne, z pominięciem obwodowego, które, doskonale wykształcone u człowieka, ma niebagatelny wpływ na jego percepcję i decyzje. Więcej o temacie tu.

Crowdsourcing

Dobrą i stosunkowo tanią metodą badań rynkowych jest technika crowdsourcingu. Stanowi ona proces, w ramach którego dana firma przeprowadza outsourcing zadań. Są one wykonywane przez szeroką, niezidentyfikowaną grupę konsumentów w formie open call. Metoda ta pozwala na pracę nad danym zagadnieniem zarówno przez specjalistów, jak i amatorów. W ten sposób instytucja badawcza może zyskać wgląd w potrzeby oraz pragnienia klientów. Zaawansowaną odmianą crowdsourcingu jest artsourcing. W tym przypadku społeczność, do której marka kieruje swój przekaz stanowią przedstawiciele różnych dziedzin sztuki oraz wzornictwa.

Planowanie badania marketingowego bazującego na crowdsourcingu wbrew pozorom nie należy do najłatwiejszych. Istotne jest, by respondent był przekonany o dobrowolnym charakterze swoich wypowiedzi. Szczególne problemy mogą powstawać na początku – kiedy respondent nie jest przyzwyczajony do działania w określonym środowisku. Wypowiedzi w tego typu badaniu mają charakter ogólny i nie gwarantują odpowiedzi na szczegółowe pytania.

Biofeedback jako badanie marketingowe

Fascynującą metodą badawczą, stosowaną w marketingu jest biofeedback, czyli biologiczne sprzężenie zwrotne. Szczególnie interesującą jego odmianę stanowi neurofeedback. Dostarcza on człowiekowi informację zwrotną, dotyczącą zmian jego stanu fizjologicznego. Zmiany o charakterze fizjologicznym są monitorowane przez odpowiednie urządzenia. Badanie wykorzystuje fakt, iż ludzki mózg podczas aktywności wytwarza różnorodne zakresy fal elektromagnetycznych, które uzależnione są od rodzaju tejże aktywności. Występowanie poszczególnych pasm fal monitorowane jest za pomocą elektrod podłączanych na uszach oraz skórze czaszki. Metoda ta znajduje swoje zastosowanie w psychologii, medycynie, sporcie oraz biznesie. W marketingu sprawdza się w badaniu jakości przekazów.

Rozwój sektora badań marketingowych związany jest z chęcią maksymalnego przewidywania działań konsumentów. Należy jednak pamiętać, że badania marketingowe są podstawą do prowadzenia innych, strategicznych działań w zakresie marketingu prowadzonych przez firmę. To one decydują o efektach rynkowych. Sam fakt prowadzenia badań marketingowych, nawet tych najbardziej nowoczesnych, nie jest żadnym gwarantem sukcesu.

Jakie rodzaje badanie znasz ty? Podziel się nimi z nami w komentarzach poniżej!

Jeżeli spodobał Ci się mój artykuł subskrybuj, likuj, udostępniaj. Po więcej na temat pozycjonowania, powiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym i promocji w sieci zapraszam do kategorii e-commerce.

1 komentarz

  • Biofeedbeck , czyli EEG (elektroencefalografia) powoli zyskuje na popularności szczególnie w świecie (w Polsce trochę wolniej). Dużą zaletą zarówno EEG jak i Eyetrackingu jest możliwość pozyskania „twardych” wyników, a nie opieranie wniosków tylko na deklaracji konsumentów. Dzięki temu wnioskowanie jest bardziej trafne i można wykorzystać w badaniu mniejszą ilość osób (czas, koszty, trafność). Uzupełnieniem EEG i ET jest jeszcze analiza ekspresji mimicznej, często stosowana równocześnie z badaniem EEG. Polega na analizie reakcji twarzy na podawany badanemu przekaz. Na twarzy mamy kilkadziesiąt mięśni, co daje około 10 000 możliwych „grymasów”, które wyrażają emocje badanego.

Dodaj komentarz