Nie bój się prosić o polecenia, czyli siła rekomendacji

 

Wykorzystanie rekomendacji w swoich działaniach marketingowych jest bardzo efektywną strategią. Bazuje ona na wykorzystaniu pozytywnych opinii klientów do stworzenia silnego wizerunku marki i przyciągnięcia nowych odbiorców. Co sprawia, że rekomendacje są tak skuteczne oraz dlaczego nie warto bać się o nie prosić?

Zachowana czujność

Osoby odpowiedzialne za marketing stają przed wyzwaniem rosnącej świadomości konsumentów. Sprawdzanie danych i weryfikowanie informacji stały się niemal niezbędne we współczesnym procesie zakupowym. Wykreowanie przekazu, który skutecznie przekona odbiorcę do skorzystania z oferty nie jest w takich warunkach łatwym zadaniem. Z tego powodu wiarygodna opinia o produkcie, zasłyszana w najbliższym lub specjalistycznym otoczeniu to niezwykle silne narzędzie.

Niezmienna skuteczność

Generalny brak zaufania nie oznacza jednak, że klienci nie są podatni na żadne wpływy. Mimo zmieniającego się świata i ewoluujących metod działań wykorzystywanych w marketingu, takie narzędzia, jak poczta pantoflowa, rozmowy w kuluarach oraz odpowiednie kontakty, nadal mają duży wpływ na ostateczny wybór kontrahentów.

 

Digitalizacja usług nie zmieniła podejścia konsumentów do wszelkiego rodzaju poleceń produktów przez osoby obdarzone zaufaniem czy autorytetem. Co więcej, internet dał mnóstwo dodatkowych możliwości do dzielenia się opiniami o produktach i usługach. Dotyczy to wszystkich form poleceń – rekomendacji od innych klientów, poleceń wśród najbliższych kręgów czy referencji od ekspertów. Właśnie dlatego warto o nie odpowiednio prosić.

Na czym polegają rekomendacje w marketingu?

Na temat skuteczności rekomendacji przeprowadzono szereg badań. Według analiz przeprowadzonych przez Nielsen w 60 krajach, 83% badanych ufa poleceniom od swojej rodziny i znajomych. Nie warto jednak dyskredytować siły rekomendacji znajdowanych online. Aż 70 procent kupujących deklaruje, że przed finalnym zakupem, zawsze posiłkuje się opiniami z Internetu. To świadczy o gigantycznej sile mechanizmu, jakim jest rekomendacja.

 

Polecenia mogą mieć różny charakter. Znajdziemy je na niezależnych forach i portalach, mediach społecznościowych, blogach i wreszcie stronie internetowej sprzedającego. Stworzeniu odpowiedniego wizerunku marki poprzez korzystny system rekomendacji, możemy delikatnie pomóc. Takie jest właśnie zadanie, zyskującego popularność, marketingu rekomendacji.

Pozyskiwanie rekomendacji a product seeding

Jednym z narzędzi używanych w marketingu rekomendacji jest product seeding. Polega on na wyborze określonej grupy konsumentów, której przesyłamy dany produkt do testowania oraz dodatkowe próbki. Zadaniem wybranego klienta jest przetestowanie produktu oraz dalsze polecanie go kolejnym, potencjalnym klientom. Nie jest to jednak działanie tożsame z wysłaniem produktu do recenzji dokonywanych przez influencerów.

 

Konsumenci, wybierani do tego zadania, testują produkty dobrowolnie i nieodpłatnie. To zapewnia im wiarygodność i jednocześnie gwarantuje szczerość ich wypowiedzi. Ewentualne, dalsze rekomendacje w ten sposób stają się bardziej przekonujące dla rodziny i znajomych. Mimo dużej roli opinii znajdowanych online, według badania ReportLinker 89% ankietowanych nadal ceni bardziej polecenia osób znajomych.

Rekomendacje trendsetterów szansą na większy zysk

Innym mechanizmem jest zaangażowanie celebrytów i influencerów do naszej kampanii marketingowej. Jako trendsetterzy mają oni możliwość skutecznego wypromowania marek i usług. Mając znaczne zaufanie u swoich fanów, niejednokrotnie potrafią również zachęcić do kupienia określonego produktu. W ten naturalny sposób reklamowany produkt niejako przejmuje zasięg oddziaływania danego celebryty oraz cechy z nim związane.

 

O skuteczności tej strategii świadczy rosnąca popularność wśród zarówno dużych biznesów jak i w mniejszych, niszowych sektorach. Warto jednocześnie pamiętać o zmieniających się trendach wśród grup odbiorców. Badanie przeprowadzone przez NoGre pokazuje, że 70% nastolatków ma większe zaufanie do YouTuberów niż celebrytów.

Jak efektywnie pozyskiwać klientów z rekomendacji?

Samo dostarczanie wysokiej jakości produktów nie sprawi od razu, że jedni klienci będą polecali nas drugim. Konieczne jest stworzenie sprawnego systemu pozyskiwania rekomendacji. Oczywiście nie można pozyskiwać rekomendacji poprzez bezpośredni kontakt z klientem i proszenia o pozytywną opinię o naszym produkcie lub usłudze. Nie możemy sprawiać wrażenia zdesperowanych. Prośba o rekomendację może jednak przybrać nieco zawoalowaną formę. Może być to prośba o udział w ankiecie, wyrażenie opinii na platformach takich jak porównywarki cenowe czy nawet zachęcenie do komentowania.

 

Ciekawym pomysłem jest również zaoferowanie zniżki lub kuponu rabatowego dla osób polecających oraz tych, którym polecono produkt lub usługę. Tak działa chociażby strona www.booking.com, która od czasu wprowadzenia systemu rekomendacji, znacząco powiększyła grono swoich klientów. Wiele topowych biznesów takich jak Airbnb, Uber czy nawet Dropbox weszło w fazę dynamicznego rozwoju po integracji systemu poleceń, który nagradzał osoby rekomendujące za ich aktywność.

Nie bój się prosić o rekomendacje

System rekomendacji to potężna siła, dzięki której mamy możliwość stworzenia silnego wizerunku marki. Odpowiednio sformułowane prośby o wystawienie takich pozytywnych opinii pomogą nam w uzyskaniu skutecznego narzędzia marketingowego. Jaka rekomendacja zapewni nam sukces? Przede wszystkim autentyczna, naturalna, opisująca korzyści, pokazująca zmianę, jaka nastąpiła dzięki naszemu produktowi lub usłudze oraz bazująca na porównaniach.

Autorem artykułu jest Jarosław Paduszyński, Product Development Specialist platformy Aleo.com

2 komentarze

  • Zawsze dobrym pomysłem jest poprosić klienta o rekomendację firmy, lub zwykłą opinie na wizytówce Google Moja Firma. Tym bardziej, że często osoby zadowolone z usług nie zostawiają po sobie żadnej opinii, za to osoba której coś się nie spodoba od razu leci wystawić 1 gwiazdkę 🙂

  • Warto klientom jak najbardziej ułatwić kwestię dodania opinii. Najlepiej generować link bezpośrednio przenoszący do okna z dodaniem opinii (np. w przypadku Google Moja Firma). Dodatkowo można skrócić link żeby wyglądał bardziej przyjaźnie.

    Dbanie o pozytywne opinie ma sporo plusów. W ten sposób zabezpieczamy się przed ewentualnymi negatywnymi opiniami w przyszłości i po otrzymaniu takiej nasza średnia jedynie niewiele spadnie. Po drugie pozytywne opinie mogą pomóc naszej wizytówce wyświetlać się wyżej w 3-paku z mapami.

Dodaj komentarz