3 żelazne reguły współpracy na linii copywriter – zleceniodawca

Firmy coraz częściej współpracują z copywriterami w modelu B2B, ponieważ to dla wielu z nich znacznie korzystniejsze niż zatrudnienie pracownika na cały etat. Jednak takie rozwiązanie jest również wyzwaniem, w którym dobra komunikacja to podstawa. Jeżeli właśnie przed nim stoisz to poniżej znajdziesz 3 reguły, które pomogą Ci nawiązać owocną współpracę z copywriterem (http://copywritingbiznesowy.pl/).

  1. Wybieraj rozważnie.

Bariera wejścia na rynek copywriterów w Polsce praktycznie nie istnieje. Wystarczy komputer i dostęp do Internetu, aby zgłaszać się do zleceń i reklamować swoje usługi. Doprowadziło to do sytuacji, w której miano copywritera przyjąć może każdy bez względu na to, czy posiada odpowiednie umiejętności.

Wybierając osobę do napisania treści, sprawdź jej doświadczenie i umiejętności. Poproś o portfolio, które pozwoli Ci zweryfikować styl pisania oraz rodzaje tekstów, które już tworzyła. W tej branży niekoniecznie należy kierować się wykształceniem, ponieważ dobry copywriter to nie polonista, lecz sprzedawca – Twoich produktów lub usług. Kluczową kwestią jest doświadczenie w tworzeniu treści.

Czasami portfolio może nie wystarczyć. Styl tekstów Ci się podoba, ale nie odnoszą się do Twojej branży. W takiej sytuacji najlepiej poprosić o płatną próbkę tekstu na dany temat – rozwiejesz swoje wątpliwości i sprawdzisz, czy dana osoba sprosta zadaniu.

  1. Brief – przyjaciel Twój i copywritera.

Wybór copywritera to jedno, a ustalenie szczegółów – drugie. Pamiętaj, że hasło pt. „Chcę tekst” nie rozwiązuje sprawy. Na udanej współpracy zależy zarówno Tobie, jak i copywriterowi. Kluczem do niej jest dokładny brief na temat zlecenia.

Wielu tekściarzy ma z góry przygotowane pytania i poprosi Cię o odpowiedzi – udziel ich skrupulatnie, ponieważ to zaważy na jakości tekstu. Jeżeli uważasz, że Twój copywriter nie zapytał o wszystkie istotne informacje, sam powiedz o tym, co uważasz za istotne. Czasami zleceniodawcy mają ściśle określoną wizję tekstu. W takiej sytuacji najlepiej, aby sami przygotowali szczegółowy brief, który będzie bazą wypadową do stworzenia dokładnie takiej treści, jakiej oczekują.

Owocna współpraca to skutek starań obu stron – zarówno copywritera, jak i zleceniodawcy. Warto o tym pamiętać.

 

  1. Jasne zasady to podstawa.

Przed rozpoczęciem pracy przez copywritera, zdefiniujcie jej zasady. W specjalnie przygotowanej umowie lub po prostu mailowo (poczynione w ten sposób ustalenia również są wiążące) omówcie warunki współpracy.

Ile masz czasu na akceptację tekstu? Czy wycena uwzględnia serie poprawkowe? Jaki jest termin opłaty faktury? Czy możesz liczyć na zniżkę w przypadku długoterminowej współpracy?

Odpowiedzi na te i podobne pytania są ważne. Obie strony muszą wiedzieć, na jakich warunkach przebiega współpraca. Z pewnością zapobiegnie to wielu nieporozumieniom i stresowi. Wypracowanie reguł na samym początku oszczędza również czas w późniejszych etapach i buduje fundament pod długofalową, owocną kooperację.

Pamiętaj, aby pozostawać w kontakcie z copywriterem podczas realizacji przez niego zlecenia. Mogą pojawić się kluczowe dla jakości tekstu pytania czy wątpliwości (dotyczy to zwłaszcza treści specjalistycznych), które wykonawca będzie chciał rozwiać u źródła. Nie zamykaj się więc na późniejszy kontakt oraz w drugą stronę – nie przesadzaj z kontrolą. Pozwól copywriterowi pracować, a w razie potrzeby odpowiedz na jego pytania.

 

Autorką artykułu jest Izabela Aftyka ze strony Copywriting Biznesowy. Copywriterka specjalizująca się w tworzeniu treści sprzedażowych.

 

 

3 komentarze

  • Dla mnie współpraca z copywriterem zawsze zależy do tych najtrudniejszych, tu jest taki rozstrzał na linii klient, agencja, copywriter, że mimo spisania celów, mimo całej struktury nigdy gładko to nie przechodzi.

  • Biorąc pod uwagę specyfikę zadań, copywriter zwykle wykonuje swoją pracę całkowicie zdalnie. W takim przypadku współpraca faktycznie może być trudna.

  • Najtrudniejszym zadaniem jest utrafić w gust klienta, dlatego tak ważny jest brief i przekazanie do copywritera możliwie dużej ilości informacji i wytycznych. Nie ma oczywiście co przesadzać, ale dobrze rozpisany brief zdecydowanie pomaga.

Dodaj komentarz