Otóż dziś zajmiemy się tematem jakim jest optymalizacja witryny pod kątem seo. Optymalizacja polega na tym by przypodobać się Google.

Optymalizację wykonujemy raz. Raz dobrze zoptymalizujemy stronę mamy już potem spokój.  No to myślę, że czas zaczynać.

Jak pisać witrynę?

Otóż to jest pierwsza sprawa. Czy będziemy witrynę pisać ręcznie? Czy skorzystamy z jakiegoś cmsa. Pisząc witrynę ręcznie będzie nam ją łatwiej zoptymalizować, ale zajmie nam to dużo pracy. Natomiast Cms-y mają wiele gotowych komponentów.

W tym poście zajmę się głównie ręczną optymalizacją. Natomiast o systemach Cms napiszę w innych tematach.

Meta tagi

Otóż naszą pracę zaczniemy od meta tagów.  Meta tagi to rzeczy takie jak tytuł, opis, słowa kluczowe.  Jest to bardzo ważny(przynajmniej wg mnie) czynnik w optymalizacji witryny.

Najważniejszy meta tag to tytuł. Oto jego kod:

<title></title>

Powiem tak. Jest to wg mnie najważniejszy z meta tagów. Tytuł to główna fraza którą będziemy pozycjonować.  Np. podam to na przykładzie domeny forumkomputerowe.pl, o której mówiłem w części drugiej. Jeśli tytuł będzie Forum komputerowe, to będzie zaraz główna fraza. Dzięki posiadanej domenie, na pewno będziemy na nią wysoko.

Kolejny tag to opis witryny. Proponuję tutaj napisać ładny opis (oczywiście krótki), ale włożyć do tego opisu frazy które nas interesują. Oto jego kod:

<meta name="Description" content="Opis witryny">

Podam co należy tu wpisać na podstawie przykładu powyżej. Tytuł i opis wyświetlają się w przeglądarce w formie. Tytuł- opis. W naszym przypadku tytułem jest Forum komputerowe. Jako opis proponowałbym dać Najlepsze forum komputerowe w Polsce.

Czyli w fazie końcowej wyglądało by to: Forum komputerowe- najlepsze forum komputerowe w Polsce

Byłby to bardzo dobry i skuteczny układ dla frazy Forum komputerowe.

Teraz kolejny meta tag, mianowicie słowa kluczowe. Niestety umieszczenie go da nie wiele (szczerze mówiąc raczej nic…), ale co nam nie szkodzi, zawsze można umieścić. Oto ich kod:

Czytaj również  Jak budować siłę marki tekstami ? – złote zasady Content Marketingu

<meta name="Keywords" content="Słowa kluczowe">

Nie należy przesadzać z ich ilością, max do 5 słów kluczowych.

I jeszcze jedno, pisząc stronę ręcznie postarajcie się aby zmieniać meta tagi dla słów kluczowych

Nagłówki

Kolejną ważną rzeczą są nagłówki. Google czyta je i uznaje za bardzo ważne. Należy postarać się zamieścić w nich sporo słów kluczowych. Oto kod nagłówka:

<h1>Treść nagłówka</h1>

<h2>Treść nagłówka</h2>

<h3>Treść nagłówka</h3>

Te 3 nagłówki są najważniejsze dla wyszukiwarki. Należy umieścić tam sporo słów kluczowych i sporo treści. Mają ogromną wartość pozycjonerską.

Robots.txt

Otóż plik robots.txt jest to plik mówiący, jak robot Google, ma się zachować wchodząc na twoją stronę. Otóż możesz go zablokować czy coś. Ja jednak polecam wklepanie to robots.txt :

User-Agent: *

Disallow:

Taki kod pozwoli indeksować robotowi wszystko. I z takiego kodu proponuję korzystać. Oczywiście czasem w ramach bezpieczeństwa naszej witryny  można co nie co zablokować botowi, ale to opiszę innym razem.

Linki na stronie

Jestem pewien, że rzesza z Was słyszała pojęcie przyjazne linki (seo url). Takie linki również wpływają pozytywnie na jakość naszej strony. Otóż w systemach cms(w większości systemów) standardem jest adresstrony.pl/artykuł.php?id=1

Polega to na tym że każdy artykuł jest na innym id. Nie dość że zmniejsza to jakość naszej strony względem wyszukiwarek, to taka konstrukcja nieodpowiednio zabezpieczona otwiera drogę hakerom, gdyż przy drobnej zabawie przy id mogą dostać się do naszej bazy, ale to już mniejsza z tym :)

Wiele systemów Cms ma odpowiednie modyfikacje do przyjaznych linków, ale to będę opisywał przy konkretnych konfiguracjach skryptów.

Pewno chcecie zapytać co robić w naszej małej skromnej witrynie. Otóż należy tworzyć linki tak:

* o-firmie.html

* o-nas.html

* galeria.html

Tak to polecam robić w przypadku zwykłych witryn pisanych w html.

Czytaj również  Żelazna lokata, czyli słów kilka o pozycjonowaniu.

To naprawdę poprawia indeksację stron do Google i tak w ogóle jest przyjaźniejsze dla oczów czytelnika ;)

Sitemapa

Otóż czasem wyszukiwarka może sobie nie radzić z indeksacją podstron naszej strony :) i wtedy trzeba jej pomóc. Sitemapa to zbiór linków naszej witryny. Linki te dajemy na podstronie sitemap.xml (oczywiście możemy nazwać inaczej :) )

Jak stworzyć taką sitemape? Otóż najpierw, zresztą jak zwykle nawiąże do systemów CMS. Otóż duża większość z nich ma specjalne skrypty, które generują odpowiednią Sitemapę. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie.  A jak zrobić takie coś ręcznie? Już śpieszę z pomocą.

<url>
<loc>http://naszastrona.pl/</loc>
<changefreq>week</changefreq>
<priority>0.3</priority>
</url>

Już śpieszę z wyjaśnieniem wszystkiego.  W znacznikach <loc></loc> dajemy pełny adres naszej witryny. W znacznikach <changefreq></changefreq> dajemy co jaki czas robot ma odwiedzać naszą witrynę w poszukiwaniu zmian, a w znacznikach <priority></priority> ustalamy priorytet każdej podstrony.

Jak widzicie jest z tym trochę pracy. Dlatego ręczne tworzenie sitemapy ma sens tylko w wypadku stron gdzie mamy kilka, góra kilkanaście podstron.

Witryna z www i bez www

Teraz poruszymy już ostatnią cześć kursu o optymalizacji witryny. Mianowicie dla wyszukiwarek adres.pl to co innego niż www.adres.pl

I dlatego należy coś z tym zrobić. Najlepsze rozwiązanie to:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^adres.pl(.*) [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.adres.pl/$1 [R=301,L]

Przenosimy z adres.pl na www.adres.pl, tzn wpisując adres.pl automatycznie przekieruje nas na www.adres.pl

Jest to najlepsze i chyba jedyne wyjście z tej sytuacji. Oczywiście  możemy z www na bez www, to nie ma znaczenia.

To przekierowanie przekierowuje również wyszukiwarki, jest to bardzo ważne, gdyż linki z innych stron też będą mogły przejść.