Co zrobić, żeby firma przynosiła zyski?

Prowadzenie własnej firmy to wyzwolenie się spod etatowego kieratu, możliwość zajmowania się tym, co naprawdę nas interesuje, większe możliwości, ale to też zdecydowanie większa odpowiedzialność i większe ryzyko. Nie chcemy przecież po upływie roku zwijać interesu, a tego, aby przez cały czas się rozwijał i przynosił zyski?

Na początek dobry plan

Kluczowy przy zakładaniu i prowadzeniu firmy jest dobry biznesplan. Powinien być na tyle szczegółowy, aby określał nie tylko główne założenia naszej działalności (jej charakter, branżę, miejsce, sposób prowadzenia), ale również konkretne cele krótko- i długoterminowe. Dzięki niemu będziemy w stanie przygotować się na sytuacje, których przy ogólnym budowaniu koncepcji naszej firmy, w ogóle nie braliśmy pod uwagę. Ważne jest nie tylko, aby stworzyć dobry plan, ale też aby się go skrupulatnie trzymać. Oczywiście musimy przez cały czas analizować rynek, naszą sytuację, by ocenić w jakim stopniu jest on możliwy do realizacji, gdzie musimy okazać się bardziej elastyczni, a gdzie musimy wprowadzić zupełnie nowe rozwiązania.

Ścisła specjalizacja

Od początku prowadzenia swojego biznesu musimy jasno określić trzon swojej działalności. Oczywiście nie chodzi tu o to, żeby się nie rozwijać. Jak najbardziej, ale w ramach konkretnej dziedziny. Rozmienianie się na drobne i schlebianie gustom wszystkich klientów nikomu, a już na pewno naszej firmie nie wyjdzie na dobre.

Nie tylko szef

To oczywiste, że na początku prowadzenia naszej firmy chcemy wszystko dopiąć na ostatni guzik, osobiście spotykać się z klientami, kontrolować i wszystkiego samemu dopilnować. Ważne jest jednak to, aby nie przegapić momentu, w którym firma powoli zaczyna żyć własnym życiem i część zadań i obowiązków możemy przerzucić na pracowników. W przeciwnym razie gdy zbyt dużo weźmiemy na siebie, szybko stracimy pierwotną energię i zapał, część spraw zacznie nam umykać, nie będziemy w stanie sfinalizować wszystkich zobowiązań, a nasza firma zamiast się rozwijać, będzie się staczała po równi pochyłej.

Dobre rozdysponowanie obowiązków

W związku z tym należy od początku wdrażać pracowników w obowiązki i egzekwować ich prawidłowe wykonywanie. Rolą szefa jest przede wszystkim koordynowanie, monitorowanie, ocenianie ich działań oraz wprowadzanie koniecznych usprawnień i innowacji.

Właściciel nie jest w stanie i nie powinien wykonywać wszystkiego osobiście, a jedynie odpowiedzialnie zarządzać pracą podległych mu pracowników.

System

Dobrze prosperująca firma powinna być jak prawidłowo działający mechanizm, w którym każdy dobrze zna swoje obowiązki i jest odpowiedzialny za konkretne zadania. Część pracodawców uważa, że pracownik choć przydzielony do konkretnego stanowiska, powinien poznać pracę we wszystkich działach. To rozwiązanie, które dobrze sprawdza się w okresie urlopów, zwolnień lekarskich itp. Nie twórzmy ludzi niezastąpionych, a dobrze ze sobą współpracujący, spójny team.

Kontrolowane ryzyko

Aby biznes dobrze prosperował liczą się nie tylko zyski, ale przepływ gotówki. Prowadząc firmę nie możemy bać się inwestować. Ważna jest oczywiście rozsądnie prowadzona kalkulacja, jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że bez ponoszenia kosztów i podejmowania nowych inwestycji niczego nie osiągniemy.

Przygotował: Jakub Ostrowski

pobraneArtykuł został przygotowany przez firmę Pro-position specjalizującą się w search marketingu (kampaniach SEO oraz Google AdWords). W razie pytań zapraszamy do kontaktu poprzez formularz na stronie www.pro-position.pl.

Dodaj komentarz